לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת תפילין של יד

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

לדעת הגר"א ש"ע סימן כ"ז סעיף א שאומר שכל מקום שמניח ביד יוצא בו, אז לכתחילה יש לעשות כש"ע ולחשוש לדעת הסוברת שלאו מקומות בחלק עליון של יד מקום הנחת תפילין. מ"מ בדיעבד יש לסמוך על דעת הגר"א לבני חו"ל ולצאת, ולא להצטרך להניח שוב או תיקון אחרי שברכו עליו?

האם בארץ ישראל הנוהגים הגר"א להרבה בני אשכנז האם כל סומכים לכתחילה ?

תודה

תשובה:

אין לסמוך לכתחילה, אלא שמי שיש לו יד קטנה והוא חושש שאינו מצליח לשים על המקום הגבוה ושגם יהיה בחצי התחתון של הזרוע, טוב יותר שיעשה כהגר"א משיקפיד על חצי תחתון וזה יכול לגלוש לו מתחת המקום התפוח.

כך מבאר המשנה ברורה שם.

בהצלחה.

מקורות:

משנה ברורה סימן כז: (ד) בראש העצם – אין ר"ל ראש העצם ממש דהתם עדיין נמוך הבשר ועד שיתחיל להיות גבוה אין מקום תפילין דאין ע"ז שם קיבורת אלא ר"ל בגובה הבשר שבעצם ולא בא הרמ"א בזה לחדש שום דבר רק במה שסיים אבל לא בחצי העצם שסמוך לשחי ור"ל אף שיש גם שם עדיין מקצת בשר תפוח וגם דעת המחבר הוא כן דדוקא מחצי העצם ולמטה כדמוכח בסעיף ז' ומה שכתב המחבר מתחלה בבשר התפוח שבעצם ע"כ ג"כ דכונתו מחצי העצם ולמטה והגר"א בביאורו הסכים לדינא דכל מקום הקיבורת כשר להניח בו תפילין וכן משמע בפרישה ועכ"פ למטה ממקום הקיבורת פסול לכו"ע ע"כ נכון למנוע מלהניח תפילין גדולים כי ע"פ הרוב מצוי בתפילין גדולים שסוף הקציצה מונחת למטה ממקום הקיבורת אם לא שיקשרם לכתחלה בחצי העצם העליון וגם זה לא נכון להקל לכתחילה בזה אחרי דדעת המחבר ורמ"א להחמיר בזה. אך אם אין לו כ"א תפילין גדולים טוב יותר שיקשרם בחצי העצם העליון במקום שנמצא עדיין בשר התפוח ויצא בזה עכ"פ דעת הגר"א וש"פ ממה שיהיו מונחים למטה ממקום הקיבורת ולא יצא בזה אליבא דכו"ע וגם הברכה יהיה לבטלה:

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל