לתרומות לחץ כאן

תביעה מהנתבע לחשוף מסמכים

שאלה:

ראובן ושמעון ירשו את אביהם. ראובן ניהל את חשבון הבנק של האב בשנותיו האחרונות. ראובן החזיק בכרטיס האשראי של החשבון. דפי הדוחות של חברת האשראי נמצאים ברשות ראובן. לשמעון יש חשש מבוסס שראובן השתמש בכרטיס לצרכיו האישיים.
האם יש זכות לשמעון לדרוש מראובן שיציג את כל דפי הדוחות , וכן לבקש מחברת האשראי את הדפים במידה שאינם תחת ידו.
בברכה ובתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה, 

שמעון צריך לפנות לבית דין ולתבוע שבית דין יעיינו בדוחות שלו כדי לבדוק אם טענותיו של שמעון מבוססים. שמעון לא יכול לדרוש מראובן לחפש לו במסמכים אלא יש להגיש תביעה לבית דין כדי שהם יערכו את החיפוש. בית דין ישקול לנכון האם הטענות של שמעון מצדיקות חיפוש במסמכים של ראובן.

בהצלחה. 

מקורות:

מצאנו בהלכה שאדם יכול לתבוע מחברו שיראה את המסמכים שלו לבית דין. ואם חושד בחברו יכול להשביעו שלא גנב ממנו. 1. בשו"ע סימן טז סעיף ד: האומר לחבירו: שטר שבידך זכות יש לי בו, אם הלה מודה שיש לזה בו זכות, חייב להוציאו בב"ד, וב"ד יעתיקו מה שכתוב בו מזכותו, אבל אם הלה אומר שאין בידו שטר שיהא בו שום זכות לזה, אין מחייבים אותו להראות שטר לשום אדם. 

בשו"ע סימן סב יכול להשביע את האריס או את האח שהיה מתעסק בעיזבון של האב שהכסף לא שייך לאחים. וכן יכולים היורשים להשביע את האריס של אביהם על ממון שבידו. ויש פרטי דינים רבים מתי יכול להשביע עי"ש. וכן בשו"ע סימן צג תקנו חכמים שבועת השופים שאחרי שחולקים בשותפות יכול להשביעו שלא לקח משלו כלום, ובכלל זה יכול האיש להשביע את אשתו ואחד מבני הבית שהיה מתעסק בצורכי הבית, שיכולים להשביעו שלא לקח לעצמו שלא כדין. וכיון שמצאנו בהלכה שיכולים להשביע ודאי שבית דין יכולים לדרוש לעיין במסמכים כדי לברר את המציאות ויועיל במקום שבועה.

אולם ברור שהתביעה לעיון במסמכים של השני יהיו רק דרך תביעה בבי"ד. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב,
    תודה על התשובה.
    אבקש התייחסותכם לנקודה דלהלן:
    כרטיס האשראי המדובר היה שייך לחשבון של האבא.
    כל הפרטים המופיעים בו , הם בהקשר להוצאות
    שאמורות להיות רק בשביל האבא.
    לא אמורות להופיע בו הוצאות של ראובן.
    אם כן לכאורה אין זה פשפוש במסמכיו של ראובן.
    וליתר חידוד :
    האם ראובן לא יורש את המסמכים האלו גופן, כמו את החשבון? כמובן עצם התביעה היא ע"פ בית הדין.
    אודה לתשובתכם.

  2. נכון אמרת! אם מדובר בחשבון של האבא זכותם של כל היורשי לצפות בחשבון של האב, וזה לא נקרא חיפוש במסמכים של האח אלא במסמכים של החשבון של היורשים כולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל