לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עליה להר הבית בזמנינו

שאלה:

שלום כבוד הרב ובוקר טוב,

אני עולה הבוקר לירושלים ואני מהרהר בעליה להר הבית (עד היום מעולם לא ביקרתי במקום). האם יש צורך לטבול במקווה לפני העליה? או לעשות דבר מה לטיהור? או שאין צורך כי אין ביהמ"ק בימינו?

תודה

תשובה:

בודאי רצונך לעשות את רצון ה' ולא חלילה להיפך… גדולי הדורות האחרונים רובם ככולם ממש, מכל החוגים והזרמים, חרדים דת"ל אשכנזים ספרדים וכו', מועצת הרבנות הראשית לדורותיה מימי הראי"ה קוק ועד ימינו, הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הגר"ע יוסף הגר"מ אליהו וכו', כולם אסרו לעלות להר הבית, מחשש שאנחנו לא יודעים בדיוק את המקומות בהם מותר לעלות. ולכן בלי טבילה מדוקדקת כולל בדיקת חציצות וכו' ודאי אסור, אבל גם עם כל הנ"ל אסור לעשות זאת. תבקר בכותל המערבי ותצטער על חורבן הבית שאינו מאפשר לנו לעלות שם.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה הרב,

    אתמול כנראה מרצון עליון הר הבית היה סגור, כך שלא נצרכתי להתמודד עם כך.

    תוכל להסביר לי מדוע יש יהודים שכן ממשיכים לעלות להר הבית למרות שיש איסור כל כך גורף כפי שציינת?

    זכיתי אתמול לראשונה בחיי להתפלל את כל תפילות החובה בירושלים: שחרית בכותל עצמו ומנחה בבית כנסת בכותל שנמצא בצד, דמוי מנהרה וערבית בת"מ ירושלים. וכל התפילות היו במניין כהלכה – באמת זכיתי כפליים, גם תפילות בי-ם וגם במניינים.

    וגם ביקרתי בבית הכנסת החורבה – מקום יפייפה. התאהבתי באמת בירושלים ובאנשיה מאירי הפנים. לצערי לקבר רחל לא הגעתי, הגעתי בתחבורה ציבורית.

    כמה שאלות (כדי שלא אפתח נושא חדש):

    1. מהו הטעם בהטמנת פתקים בין אבני הכותל? האם זו סגולה מיסטית לא מוכחת או מנהג רבותינו?

    2. הציציות שלי בגופיות הציצית פרומות בקצוות, בגלל הכביסות המרובות.

    מה עליי לעשות? האם הן תקינות הלכתית (הפרימה רק בקצוות, ה5 קשרים וכל החוטים הכל כהלכה)?

    האם כדאי לי להצטייד במספרים קרמיות ודבק ציצית (אם כן, עד איזה גובה מותר לגזור את קצות החוטים)?

  2. אני שמח שנהנית, באמת אין כמו ירושלים – ציון מכלל יופי משוש לכל הארץ, מי יתן ונזכה לבנין בית המקדש בתפארתו במהרה בימינו.
    למה אנשים עולים? ראה, מעיקר הדין יש מקומות שמותר לעלות מעיקר הדין אחרי טבילה במקווה, הכרעת כל גדולי הפוסקים נובעת מכך שיש חששות לגבי הזיהוי המדוייק, ויש חשש שאנשים שיעלו לשם גוררים אחריהם גם אנשים שלא טבלו כמו כח אבטחה, וגם יש חשש של התגרות באומות. אבל יש מיעוט רבנים כמו הרב דב ליאור, שתומכים בעולים. אבל זה כנגד רוב ככל גדולי הדורות האחרונים מכל הזרמים.
    1. לטמון פתקים בכותל אינו מנהג רבותינו, אבל יש חסידים שנהגו כך בקברי צדיקים והכותל גם בסדר, אני באופן אישי לא עשיתי כך מעולם, אתה עומד לנוכח פני ה' למה אתה כותב לו מכתב? דבר איתו!
    2. אם הפרימה של השזירה היא רק בקצה החוט ויש עדיין לפחות ארבעה חמישה ס"מ שזור, יש פשוט לעשות קשר בכל חוט על עצמו במקום שעשיין שזור כדי שהפרימה לא תתפשט, אם הכל נפרם עד הקשרים ממש זה בעיה והם כבר נפסלו.ץ להבא מיד אחרי הקנייה תעשה קשרים כאלו בקצוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל