לתרומות לחץ כאן

עבודה בסיעוד בבית חולים בשבת

שאלה:

שלום רב, אני בעזרת השם עתיד להיות אח בבית חולים. רציתי לדעת איך זה מסתדר מבחינת שבת? כמובן שהעדיף לא לעבוד שבת וחגים במידה וזה יתאפשר אך לא תמיד הדבר אפשרי ויש צורכי מערכת. הבנתי שיש בעיה קצת לחזור מהעבודה בשבת אך לנסוע לשם זה פחות נורא, זה נכון? ומה מותר לי אם אני עובד ביחידות כמו טיפול נמרץ, חדר ניתוח? שאם זה חדר ניתוח אז כל הניתוחים בשבת זה תמיד ניתוחים דחופים בלבד, אבל מה נגיד אני עושה אם אני צריך לצאת מהחדר ניתוח והדלת היא חשמלית? מה קורה עם אני צריך לרשום במחשב ממצאים וכו'. מה קורה עם יש טלפון במחלקה מה אני עושה, אני צריך לענות. לא בכל מקום יש גוי של שבת שעובד שם ואני לא יכול לבקש תמיד מחברים לעבודה לעשות את זה. שאלה נוספת מותר לי לנוסע לעבודה עם נהג גוי אבל שהטלפון יהיה עלי, שבמוצאי שבת אוכל להשתמש בו? אשמח מאד לעזרה, השבת מאד חשובה לי וכך גם העבודה שלי.

תשובה:

שלום וברכה

מותר לאח/אחות לנסוע לעבודתם במשמרת בבית החולים, אבל רק על ידי גוי, ורק בתוך התחום, כך לא עוברים שום איסור מלבד אמירה לגוי או הנאה ממעשה שבת של גוי, שזה מותר לצורך חולה [לכן יש לדאוג גם שהגוי יפתח ויסגור את דלת הרכב, שלא להדליק נורות], אבל אין היתר לנסוע על ידי יהודי או לעבור איסור תחומין, כיון שאין כאן פיקוח נפש אמיתי של ממש, בית החולים יכול להסתדר באופן אחר. יצויין, שלדעת הגרי"ש אלישיב בזמנינו שאחות מקבלת שכר נאה וניתן להשיג אחיות שגרות בקירבת מקום או שמוכנות לבוא לקירבת בית החולים לכל השבת כדי לקבל את שכר השבת שהוא גדול משל ימי החול, אסור לאחות לנסוע לבית חולים אפילו על ידי גוי ובתוך התחום. אבל נראה שעדיין המנהג הרווח כן לנסוע על ידי גוי.

כשנוסעים אסור לקחת את הטלפון. מסתדרים עם הטלפון שבמחלקה.

בכל הנוגע לפעילות בשבת, בכל בית חולים חובה שיהיה סידורי שבת, כיון שאת הגר בארץ ישראל, זה חייב להיות מוסדר. תיצור קשר בענין זה עם רב בית החולים המיועד, ותשאל אותו, לא יתכן שיהיו דלתות חשמליות שיהודי פותח בשבת.

לגבי כתיבה, יש מקומות שהנהיגו גוי צמוד, כך בשערי צדק ועוד, ויש שפועלים באופנים אחרים של גרמא וכו' [ככל לרוב הכתיבה היא פיקוח נפש, חייבים לדעת מה קיבל כל חולה, אלא שיש חובה לעשות כל מאמץ שיהיה גוי צמוד כדי שלא להזדקק לחלל שבת לצורך זה], אתה חייב לדעת במקום בו אתה עובד מה בדיוק עושים, ולקבל את הנחיות הרב המקומי כדי לדעת כיצד לפעול. בכל מקרה של ספק לגבי הנחייה מסויימת אתה יכול לפנות ונשתדל לסייע.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רק הערה/הארה קטנה ברשותכם. השואל כתב בשורה האחרונה כי הוא לא יכול תמיד לבקש מחברים לעשות את חילולי-השבת במקרה שאין גוי זמין. יש לדייק שאף פעם הוא לא יכול. מה שאסור לו לעשות אסור גם לחברו ואסור לו לבקש מחבר ומה שלחבר מותר גם לו מותר ואין צורך לבקש מחבר. ומסיבה זו גם ההמלצה היא שבמקרה ואין אפשרות להשיג גוי ומוכרחים להעסיק יהודי בשבת חשוב מאוד שדווקא מי שהשבת יקרה לו יעבוד בבי"ח ולא יחליף משמרת עם יהודי אחר שלא שומר שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל