לתרומות לחץ כאן

התרת נדר

שאלה:

שלום לכבוד הרב. בבחרותי נדרתי נדר שלא להשתמש ברשת האינטרנט, היות ובביתנו היה כזה ולא רציתי להכשל, אמנם בשעתו נדרתי ולא נשבעתי כי חשבתי שאולי בעתיד אצטרך לעבוד בעבודה המצריכה גישה לאינטרנט. כהיום, שנים מאז, שהנני נשוי ברוך השם, אני עובד בעבודה שמצריכה גישה תמידית לרשת, התרתי לעצמי שלא התכוונתי לנדור לתקופה שאצטרך גישה וכו' וכן לא התכוונתי לאינטרנט עם סינון חזק וכו' אבל עדיין אני שלם עם זה ורציתי התרה כללית לכל הנדר. העניין שאני מתבייש לאסוף שלוש אנשים ולהתיר. האם תוכלו להתיר ככה?

תשובה:

בודאי חובה לעשות התרת נדרים, אבל אנחנו לא עוסקים בכך, גם זה דיעבד גדול שלא לעשות זאת בפני הדיינים, תעשה מה שהכי נוח לך, או שלושה ידידים ואפילו בני משפחה, או דוקא אנשים שאתה כלל לא מכיר, ומספיק שרק אחד מהם ידע את הנדר שאותו אתה מתיר.

ברכה והצלחה.

[אין מה להתבייש הסיפור שלך מאוד טבעי].

מקורות:

בית יוסף יורה דעה סימן רכח: וכן כתב הרשב"א בתשובה (ח"ד סי' סב) שצריך לפרוט הסיבה שנדר בשבילה והוא העיקר בדבר זה שאין עיקר הפרט אלא כדי שלא יתירו לו מה שנדר להתרחק מן האיסור או מן הגזל כההיא דפרק השולח וכההיא דירושלמי דנדר דלא מרווחנא. וכתב עוד מסתברא שאפילו פרט לאחד משלשה המתירים די לו שצורך הפרט אינו דבר תורה עד שנאמר גזירת הכתוב הוא שיפרוט בפני שלשה המתירין אלא חששא דרבנן היא ליזהר ברמאין וכל שמקצת המתירין יודעין באמיתו של ענין די בכך וכל שכן אם אותו היחיד חוזר ופורט בשמו להם כמו שפרט הוא לפניו דלא גרע ממתורגמן שמתירין על ידו כמו שאמרו בירושלמי (פ"י ה"ח) ע"כ:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל