לתרומות לחץ כאן

זכות לפיצוי ששולם למוכר נכס לגוף שלישי

שאלה:

מעוניין לשמוע דעתכם על שאלה מעניינת שנשאלתי
ראובן דייר בבניין משותף [סה"כ 8 דיירים]מכר את דירתו לפני כשנתיים לשמעון תמורת 2 מיליוןהערך של דירה הנ"ל היום בסביבות 2.4 מיליון, כך שכל טענת מקח טעות היום לא ישתלם!
התברר כעת, שכל השכנים "מכרו" לשכן אחד [לוי] את הזכות לבנות 2 יחידות גדולות על הגג, וכל אחד מהשכנים קיבל על כך 150 אלף[חלק מיד.. והיתרה סוכם שישולם בעת הבנייה בפועל]את ההסכם לכך נחתם כחודש לפני שראובן מכר לשמעון את דירתו, אך לא הודיע לו כלום על כך!
כעת שהשכן רוצה להתחיל לבנות, טוען שמעון שהוא מתנגד לכך… ואז שלף לוי השכן את ההסכם החתום!
כעת מבקש שמעון מראובן לשלם לו את ה150 אלף שקיבל "פיצוי" בכל מיני סברות הוגנות [בעת המכר לא שיתף אותו בעניין, ומסתבר ששמעון רכש גם את הזכויות של ראובן בגג כולל פיצוי ועוד..]
ממה שהבנתי, לוי שילם רק חלק מה 150 אלף, והיתרה עליו לשלם עם התחלת בנייה.
 שאלה: .. האם יש לשמעון זכות לקבל מדמי פיצויים?
לכאורה יש כמה צדדים איך לנתח את העניין
אשמח לשמוע דעת מע"כ
תודה רבה .. ושבת שלום

תשובה:

שלום וברכה,

שמעון לא זכאי בדמי הפיצויים. 

בהצלחה.

מקורות:

ראובן מכר את הזכויות שיש לו בגג ללוי ואת הדירה מכר לשמעון. שמעון לא רכש את הזכויות בגג ולכן אין לו זכות לתבוע את לוי ולא את ראובן. ראובן לא חייב לשתף את שמעון בעסקה שמכר את הזכויות שלו בגג, זה עסקה שעשה לפני המכירה. אם ראובן היה אומר לשמעון שמוכר לו דירה עם זכויות בגג יכול שמעון לתבוע את הזכויות בגג. אבל כיון שהעסקה נעשתה על הדירה בלבד ולא דיברו על הגג אין לשמעון זכות תביעה על הגג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במחילת כבודכם…
    תשובתכם מעורר פליאה … בכל בית משותף, כל השכנים שותפים בגג הן לחייב את כולם בתיקונים בגג וכדומה, והן לגבי זכויות בגג.
    בעל הדירה הקודם[ראובן] החזיק בדירה את הזכות בגג וגם את הזכות לא להינזק מכל סוג פעולת הרחבה או בנייה או כדומה, כולל הפחתת ערך הנכס שלו ישירות או בעקיפין ע"י לוי או כל גוף שלישי, ולמחות ע"כ ע"י צווי מניעה וכו'
    כשמכר ראובן את ה"זכות" הנ"ל לטעון כך בעתיד, הוא יצר סוג של מום נסתר בדירה, ולכאורה היה חייב לגלות מעשיו בעת שמכר את דירתו לשמעון!!
    זאת ועוד, אם לוי לא היה צריך לתת את כל הכסף עד שיתחילו לבנות בפועל,[רק לעת עתה] לכאורה ניתן לטעון "מה מכר ראובן לשמעון, כל זכות שתבוא לידו" והזכות לקבל פיצויי עבר מראובן [המוכר] לשמעון [הקונה] !!
    אשמח לשמוע דעתכם ונימוקים
    בברכת כט"ס
    י.פ

  2. זה לא שונה מאדם שרכש דירה והגג מוצמד לדירה עליונה. ומקובל שקונים דירה מהקבלן שהקבלן מתנה שהגג מוצמד לדירה עליונה, ואדם שקנה דירה יד שניה שהגג פרטי לקומה עליונה לא יכול לטעון מום במקח, ולכן גם במקרה זה שהמוכר קודם מכר את הגג ואח"כ מכר את הדירה אם לא אמר שמוכר את הגג ובחוזה נכתב שמוכר דירה אין עליו שום טענה. וטענת מום לא שייכת כיון שלא היה תנאי של הקונה שזוכה בגג או שיש לו זכות בגג לעכב את הדירה. וגם הפיצוי שמקבל לא שייך מה מכר, כיון שהמכירה היא על הדירה ולא על הגג והפיצוי מגיע למוכר בגין מכירת הגג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל