לתרומות לחץ כאן

תשלום נזק לגוי

שאלה:

שלום וברכה
אני פתחתי את הדלת של רכבי והרוח דחף אותה בחוזקה על המראה של הרכב שבצד שהוא בבעלות גוי שאני מכיר , הוא לא יודע שהנזק נגרם על ידי , האם אני חייב לשלם לו ?

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם מזיק לגוי חייב לשלם, אולם אם הגוי לא מודע מיהו הניזק יכול להפקיע את החוב ולא לשלם כדין הפקעת הלוואתו שמותרת בגוי, ופטור גם בדיני שמים.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים האם יש חיוב תשלומים במזיק לגוי. דעת המנחת חינוך שמזיק לגוי פטור אפילו אם מזיק בידיים. אולם דעת השאגת אריה בית מאיר והחזו"א ועוד פוסקים שיש חיוב תשלומים. אולם ברור שכל דבריהם הם רק אם הגוי יודע ותובע את חובו. אבל במקרה שהגוי לא מודע מיהו המזיק וגם לא ידע מכך, יכול המזיק שלא לשלם כדין כל הפקעת הלוואה שלמרות שיש לו חוב לשלם יכול להפקיע את החוב ולא לשלם. ויתירה מכך מצאנו בנתיבות סימן שמח שבגזל הגוי שאסור אם גזל אינו חייב להשיב, וכ"ש בתשלומי נזקין שיכול להפקיע את חובו, ולכן אם הזיק גוי והגוי לא מודע אינו חייב לשלם לכו"ע.

ראה עוד בפתחי חושן חלק נזיקין פרק א הערה א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המידה וישנו ספק אם הגוי ידע או יידע מי המזיק (כגון שאיננו יודעים אם במקרה הביט בחלון בזמן הפגיעה ברכבו, או שלא ידוע אם עתיד לבדוק במצלמות האבטחה) – האם ניתן שלא לשלם עד שיגיע למזיק ויתבע את חובו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל