לתרומות לחץ כאן

רצועות תפילין בלויות – גניזה

שאלה:

רצועות תפילין שבלו מהלעשות איתם?

תשובה:

יש לשים בגניזה, הם תשמישי קדושה.

תשמיש קדושה הוא כל דבר הנעשה כדי לייפות את הקדושה או לכבדה, כמו ארון קודש, המפה הפרוסה על בימת הקריאה עצי החיים, המעיל או הקופסא, כתר ספר התורה או הפעמונים, רצועות תפילין, הקופסאות פלסטיק שבהם מונחים התפילין, שקית הקטיפה של התפילין [לא של הטלית] כריכות ספרי קודש, נרתיק המזוזה. דברים אלו, ברגע שהשתמש בהם למצוה הרי הם קדושים ואסור להשתמש בהם לחולין.

הדברים שאינם משמשים את הקדושה עצמה אלא את תשמישיה, נקראים תשמיש דתשמיש, כמו ארון ספרים פרוכת ארון הקודש בימת הקריאה המסמרים שמחזיקים מזוזה וכיוצא בזה. מותר להשתמש בהם לחולין אבל לא לבזותם. חובה לגונזם.

תשמישי מצוה אלו הכלים איתם אנחנו מקיימים מצוות, סוכה לולב שופר וכיוצא בזה לאחר קיום המצוה, כשאין בדעתו להשתמש בהם פעם נוספת למצוה. כלים אלו אין חובה לגונזם כמו תשמישי קדושה אבל אסור להשליכם בבזיון לאשפה. המחמיר לגנוז תבוא עליו הברכה.

תשמיש דתשמיש של מצוה, נרתיק של לולב קופסת אתרוג. אין בהם קדושה כלל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. חידוש גדול בעבורי. כשמחליפיפ מזוזה או מורידים לבדקה וכדו'. הסמרים שהשתמשו בהם חייבים בגניזה ואסור לזורקם לאשפה?

  2. אכן כך הבנתי תמיד אלא שמלשון התשובה שכתב הרב שליט"א משמע לא כך "המסמרים שמחזיקים מזוזה וכיוצא בזה. מותר להשתמש בהם לחולין אבל לא לבזותם. חובה לגונזם."

  3. הכוונה לאפוקי זריקה לאשפה. אין כל כך אופציה להפטר מהם בדרך אחרת מלבד גניזה או שימוש חולין. אבל זה לא כמו תשמיש קדושה שאסור להשתמש בחולין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל