לתרומות לחץ כאן

הסרת ליכלוך יבש שדבוק לבגד בשבת

שאלה:

שלום,
האם קטשופ יבש או שמנת שנתיבשה הם בגדר דברים שלגבם "אין טוחן אחר טוחן" לענין הסרת כתם דבוק לבגד שיש בו ממשות?
תודה רבה!

תשובה:

אכן אין באלו איסור טוחן, אבל יש להזהר מאיסור מלבן. ולכן מותר להסיר בלי חשש טוחן, רק אם נשאר רושם הליכלוך על הבגד והוא אינו מתנקה לגמרי. בבוץ יש איסור טוחן כאשר הוא יבש.

מקורות:

שולחן ערוך סי' ש"ב סעיף ז' ומשנה ברורה שם ושמירת שבת כהלכתה פט"ו סכ"ח.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב סעיף ז: טיט שעל בגדו משפשפו מבפנים דלא מוכחא מלתא לאתחזויי כמלבן, אבל לא בחוץ דדמי למלבן ומגררו בצפורן. ויש מפרשים דה"מ לח,  אבל יבש אסור דהוי טוחן.

משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב סעיף ז: (לא) שעל בגדו וכו' – ואין חילוק בכל זה בין משי לפשתן וצמר: (לב) משפשפו מבפנים – היינו שאוחז הבגד בפנים נגד מקום הטיט ומשפשף זה בזה עד שנופל הטיט ואף דלעיל בס"ה אסר בסודר לשפשפו ולא מחלקינן בין מבפנים למבחוץ התם הוא מכוין לצחצחו משא"כ כאן שאין כונתו אלא להסיר הטיט [הגר"א]: (לג) דדמי למלבן – שמתיפה הבגד עי"ז ומלבן ממש לא הוי דאין נותן עליו מים: (לד) ומגררו בצפורן – מבחוץ דזה לא נחשב ליבון וה"ה דמותר לגררו בגב סכין ואפשר דאפילו בחודו [ב"י]: (לה) אבל יבש – בין לגרר בין לכסכס אפילו מבפנים: (לו) דהוי טוחן – אף על גב דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופה עכ"פ איסורא מיהא איכא לכו"ע וע"י א"י מותר. כתב הט"ז נ"ל דוקא ביש ממשות טיט על הבגד וכשהוא מגרד שם אז נופלים פרורי הטיט זה דומה לטוחן אבל אם אין שם אלא מראה הטיט והוא מגרר שם לבטל המראה אין זה דומה לטוחן ומטעם זה יש להתיר למי שחלוק שלו מטונף קצת ואין שם ממשות צואה והוא יבש יוכל לגרר בצפורן ולהסיר המראה כדי שיתפלל בנקיות עכ"ל הט"ז ולענ"ד יש לעיין בזה טובא דנהי דמשום טוחן ליכא הרי עכ"פ מכוין בזה ליפות הבגד ולצחצחו שלא ישאר עליו שום רושם לכלוך והוי כמלבן ועיין בביאור הלכה שהארכנו בזה ודע עוד דפשוט דאפילו לדעת הט"ז אינו מותר רק לגרר בצפורן או לכסכסו מבפנים אבל לכסכס מבחוץ אסור בכל גווני:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. "דדמי למלבן שמתיפה הבגד על ידי זה" משנ"ב ס"ק לג וגם בביאור הלכה ד"ה "דהוי כטוחן" כתב "והגמרא שהתיר לגרר בציפורן היינו להעביר הטיט"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל