לתרומות לחץ כאן

שכר בית לחודשיים

שאלה:

שכרתי בית פרטי לחודשיים על אותו הרחוב שאנחנו דרים בעבור סכום מכובד שלשת אלפים לחודש, בגלל שיפוצים בביתנו בס"ד.
דירה כזאת בת 3 חדרים באיזרינו נשכר לפחות מזה. אבל כאשר המשכיר אמר סוף סוף זה באותו רחוב ולזמן קצר… והסכמנו. הכל משמים.
הבית השכור היא כמו הבית שלנו לפני ההוספה בס"ד. בית קטן שלש קומות.
1. קומת מרתף עם חדר שינה ושירותים ומכבס ומיבש.
2. קומה ראשונה, מטבח וסלון קטן.
3.קומה שנייה, שני חדרי שינה ושירותים.
אנחנו 6 נפשות. אבא אמא בן 16 בת 14 בת 10 ובן 9.
אבא ואמה בקומת מרתף עם שירותים פרטיים. גם בגלל שהיתה אמורה ללדת בעוד שבועיים אז שיהיה לה פרטיות. שני הבנים בחדר א ושתי הבנות בחדר ב.
אחרי יום קומת המרתף יצא מכלל שימוש בגלל בעיה בביוב. אז עלינו למעלה וכל הילדים בחדר א ואבא ואמא בחדר ב. לא היה אפשר להשתמש בקומת המרתף וגם עם המכבס בגלל הסירחון והמים.
בעל הבית הזמין את הגוי הרגיל אצלו (כלשונו). המים ירד. שילמנו לנקות הקומה ולמחרת שוב אותו הבעיה. הגוי אמר לי אני לא חוזר לבית הזה עד שמתקנים את הצינורות. והתלונן אני פה 3 פעמים בחודש נמאס לי…
סוף דבר לא עזבנו את המקום כי היינו במצוקה, הדירה שלנו לא מוכן. הוא שלח יהודי אחד לתקן הבעיה. שילמנו עוד הפעם על ניונה של הקומה ובלילה הבעיה חזר.
לא היתה לנו ברירה הצטופפנו בשני חדרים. ב"ה נולד לנו בן. אז היינו 7 נפשות בשני חדרים. הודו להשם. קשה אבל שמח.
המשכיר אמר שינכה מן השכירות בגלל הבעיות. כבר שילמתי על חודש הראשון לפני שהגענו להדירה. עכשיו כאשר אנחנו ב"ה עוזבים את הדירה שאלתי אותו מה אני חייב לך על חודש השני. תשבתו היתה שאל מהרב שלך. מה שהוא יענה אני אסכים. אז זאת שאלתי.
בכבוד רב ובתודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם בזמן השכירות לא היה ראוי לדור בקומה תחתונה יש לשלם שכירות רק עבור שתי הקומות העליונות – מחיר של דירה של שני חדרי שינה.

אם ההצפה בקומת המרתף גרמה לריח רע שגם בקומות העליונות היה ריח רע ולא ניתן לדור כי אם בדוחק יש לשלם שני שליש עבור שני הקומות העליונות.

בהצלחה.

מקורות:

אם לא היה ניתן לדור בקומת קרקע בגלל הנזילות דינו שווה לבית שנפל וכמבואר בשו"ע סימן שי סעיף ב. וראה בנתיבות שם שביאר בחמור שהבריקה אם היה ניתן להשתמש בדוחק מזלו של השוכר גרם. ואם לא היה ניתן להשתמש כלל ההפסד על המשכיר. ואם היה המום לפני השכירות המקח בטל ומזלו של השוכר גרם. במקרה שלך כיון שהמום היה לפני השכירות המקח בטל, ולכן לא צריך לשלם עבור הקומה התחתונה שלא יכלו לגור. ואם היה ריח בקומות העליונות שהיה ניתן לדור בדוחק כיון שהמום קדם לשכירות לא אמרינן שמזלו של השוכר גרם והמקח בטל ומשלם רק לפי הערך ששווה דירה כזו.

וא"ת הרי בשו"ע סימן רלב סעיף ד מבואר שאם יש מום במקח לא יכול לדרוש הנחה כספית אלא או ישלם הכל או יבטל המקח, וא"כ מדוע לא נאמר לשוכר שיבטל ולא ימשיך ואם המשיך לגור סבר וקיבל וישלם הכל?. וי"ל לפי המבואר בפת"ש שם ס"ק א גבי שכר סוס והיה מום באמצע הדרך שהשתמש בלית ברירה לא אומרים שמוחל על המום, כיון שלא הייתה לו ברירה והיה חייב להמשיך ללכת עם הסוס. ולפ"ז גם בשכירות לתקופה קצרה קשה לעבור אחר כמה ימים עם כל החפצים, ולכן השימוש אינו מחילה וישלם לפי השווי של הדירה.

וראה עוד כאן במום שהתגלה בדירה שכורה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רב תודות על התמסרותכם לטובת הכלל.
    אני מבין שזה לא קל בכלל. אבל האם אפשר לציין מקורות בכדי ללמוד וללמד. בכבוד רב

  2. יישר כחכם.
    עוד בענין הנ"ל.
    א. על אף שאמר המשכיר לציית מה שהרב יפסוק. הוא עכשיו רוצה שאלך לרב אחר, כי לדבריו הוא רוצה רב אמיתי לא באינטרנט. ורודף אחרי שאשלם לו קודם כל כל מה שהוא תובע, ואם הרב בחדש שאלך אליו יםסוק שצריך להחזיר, הוא יחזיר. האם עלי איזה חיוב לעשות זאת?
    2. זמן השכירות התחיל ביום ה10 למספרם בחודש מאי. ונסתיים ביום ה10 למספרם לחודש יולי.
    עזבנו ופינינו וניקינו כל הבית כמה ימים לפני ה10. נשארו ספה קטן ושולחן מקופל של השוכר ליד הדלת 1ל3-4 ימים מחמת אי הבנה של הגוי שהוביל כל החפצים. המשכיר טוען שאני חייב לשלם לו שכירות לחודש נוסף האם יש משהוא בכלל לתביעתו?

  3. לכאורה אין מקום לתביעתו, אבל זכותו לבקש ממכם לבוא לדיין ולהתדיין. כל עוד פסק של דיין שאתם חייבים אין עליכם חובה לשלם. ורק אם דיין ישמע את הצדדים ויחייב אז תהיו חייבים לשלם. אם אתה משלם מראש הוא המוחזק ויהיה יותר קשה לחייב אותו להחזיר. לכן עדיף שאתם תהיו המוחזקים ולא תשלמו עד שיהיה לכם פסק ברור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל