לתרומות לחץ כאן

טענות בחו"ל כנגד מקבצי נדבות / עבודה או כולל / גיוס בני ישיבות

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

שמעתי דברים ובאתי כאן לברר איך לתקן טעות שיש לאנשים לגבי ענינים זמננו.

יש עשירים ששמעתי כבר שנותנים צדקה לעניי ארץ ישראל ומקומי, אולם בפנים יש להם טענות על אופן שסידרו גדולי דור לבני דורינו שטוענים שלא טוב האופן שעשו שאשה הולכת לעבודה ומפרנס גבר שיושב ורק לומד, ואז בדרגה מסוים של החיים זה לא מספיק וכבר הבעל לא צעיר להתחיל לימודים ויש כמה בנים ויוצא מזה בלגן שיש הרבה שאין להם מה לאכול או אפילו אם עובדים העבודה לא מספיק וכל דבר קטן יוצא מן הרגיל מביאם לדלתותיהם לבקש צדקה. וזה בעיני אנשים אלו נראה כחסר חאריות מן הרבנים כי לא כל אנשים של יום ממש שייכים לרק ללמוד ורק כמה ממש שייך לטמוך בהם רק ילמדו וזה גורם עניות ובלגן הבאות עם עניות. ולפי דעתם אף שלומדים הרבה והאשה מרוצה מזה יהיה טענה עליהם בשמים כי לא מתנהגים בדרך העולם וגורמים סבל לכל המשפחה ואפשר זה יתן הבנה לא נכונה על חיי תורה לחילוני או גוי ויש מקום לחילול ה' כי בעת יאוש אנשים עושים כל מיני קומבינה להרויח כדי לא לעבוד.

ושאלתי כבר אבל אתם יודעים זה גדולי ישראל יודעים מה אומרים וחלילה לזלזל ולהיחשב שיצא שגגה תחת יד אנשים קדושים. וקיבלתי תשובות שכל אחד יש רבו ואין לא לשמוע לקול קורה של גדולי דור שאנשים עסקנים שמארגנים דברים אלו ולפעמים הם אפילו לא יודעים על מה חותמים. התפעלתי מאוד ואמרתי חלילה מלדבר דבר כזה!

וזה מביאנו לענין השני, שאחד אמר שהוא עושה מה שאביו וסבו עשו ואין צורך לשנות כל דבר כל זמן ורבנים זמננו ממציאים כל מיני חומרא חדשה שאפשר, ובפרט אמר בארץ שמחמירים בכל -כך טענו. ושוב אמרו שאין צורך לשמוע מה גדול הדור אומר כי אם לשמוע לרב המקומי ואין לללכת אחרי רבים כשאינו מדובר בסנהדרין ושרבני ימינו אינם יודעים ממה שידעו רבני גאוני עולם אם הם לא החמירו בדבר פלוני ולא ראו צורך לגזור על דברים מדוע כל מיניה חומרות ושינוי כל הזמן.

ושאלתי אתם יודעים שכשיושבים גדולי ישראל המובהקים שעיני כל אדם שיש להם ריח תורה ומחליטים משהו שזה הלכה ואין כח רב מקומי קטן ללכת נגד וההולך אינו אלא טועה, ושוב קיבלתי שיש לעשות כרבו מקומי אף שקטן. אוי וואי.

גם רב אחד חסיד עם דעות מאוד משונות מן חסידים וליטאים אמר שלא מובן מדוע החסידים וגם ליטאים אינם הולכים לצבא, ומה אתה מצפה שיאמרו החילונים אתה אומר להם לשלוח בנם וביתם למות במלחמה ובנים של לומדי תורה יושבים ולומדים וזה מקובל לאדם? ואמר שאפילו אם רצו לטעון שלימודם מהגן על החיילים והם שותפים זה אינו כי אינם מברכים על חיילים בבתי כנסיות שליהם או מוסדות. וצא כאילו לא איכפת להם לא מאיתנו ולא מן גדולי הדור.

רצינו לשמוע מה הנכון לענות על טענות שגויות כאלה וחלילה ללמוד חובה על לומדי תורה ואין צריך לומר על גדולי דור, רחמנא ליצלן. לא דן האנשים אלו מפני שטועים ואף שיש מהם שלובשים שחור וכובה טועים ולא למדו מספיק וטוב להם ללמוד ספר מוסר להיות עניו קודם לפתוח הפה לומר על שום איש מישראל ואין צריך לומר לומדי תורה ושלא יעל העל דעת אפילו לחשוב מחשבה פסולה על גדולי דור רחמנא ליצלן.

לפי עניות דעתי הקצר אמרתי שאבי תשובה לדברים אלו, ואמרתי בנתיים שאינו כן כמו שאמרו.

בעינין של העשירים שסובלים לראות אנשים בני תורה מבוזים דופקים דלתות, הרי אחרי השואה כך החליטו כדי לעלות מדרגה של תורה ושלא ישכחו חלילה והם לא חיו בתקופה ההוא ואינם יודעים להבין מה היה הצורך וכמו אומרת המשנה אל תדון חבריך עד שתגיע למקומו, באיש רגיל אמרו ק"ו להגיע למדרגה של גדולי דור להבין דבריהם קדושים.

ואמרתי שאף למי שלמד והלך לקורס או תואר גם יש עניים שמשלמים בקושי החשבונות ומה ישאר מזה אין כאן פרנסה ואין כאן תורה יוצא שכרו בהפסדו. וגם הם מלאים כסף והכסף כמו שוחד ולא נותן להם לראת מה העיקר ומה טפל, חיי עולם הזה חשוב אבל לא העיקר ומוטב לאדם להיות צדיק כל חייו ותלמיד חכם אף שאינו עשיר ומשלם דברים יום יום אבל זה "הקורס" או "התואר" שמביאו לחיי העולם הבא ושם יהיה עשיר מה שנשאר לעולמי עולמים וכל הכסף כאן אף פרותה לא הולך עם האדם ורוב בני אדם אם נפשפש בעסקיהם הלואי יהיה שלם, שהרבה הלכות יש והרבה הנסיונות ואפשרויות לעבור כמה איסורים חיי שלם בלי להרגיש כי אם אינו לומד או לא לומד מספיק איך יידע? ומי אומר שלהעולם הבא הכל יהיה בסדר כסף לא יועיל להציל, וכשם שהשם נותן כסף גם יכול להוציא ומה יהיה בחיים בלי כל הפינוק? וגם יש מאמר חז"ל שכל המקיים תורה בעוני סופו לקיימה בעושר.

לגבי טענה לא לשמוע לקול קורה של גדולי דור וכו' אוי וואוי לא שמעתי כזאת מימי, זאת כפירה ומכל הפחות טעות חמור וגאווה.
אמרתי לאחד הלא כתוב בתורה לשמוע לדברי חכמים שבזניכם אף שאינם גדולים כמו הקודמים ואם ראו צורך למשהו הם יודעים מה עושים ואין לגזור על ציבור משהו שאינם עומדים בה. יש אנשים שהם מגזימים יוהרא שגורם חילול ד' על זה, אבל גדולי דור אני ממליץ לכל מי שיכול שילך לבית גדול הדור הקרוב אליו ויראה כמה ענווים וטובים ויסתלק טעות כזה כמו הקלקת נר מסתלק חושך גדול.

רב מקומי טוב לענינים פרטים אבל אם הוא איש ירא שמים אף פעם לא ילך נגד חכמי מקומו ואין צריך לומר גדולי דור, אם רב מקומי אומר לאנשיו כך יש לבחור רב חדש. מי שלומד באמת ויודע כמה תורה קשה מעולם לא אומר כזה על אנשים קדושים שלומדים כל חייהם ומוסרים נפש לעזור הציבור.

שאלתי פעם הגדול הדור אם פסקו על בני ישראל או לכל יהודים ואמר ודאי שהוראה שלו היה לכולם. ואינני מכיר רב שיודע יותר ממנו. אנשים אומרים הרבה אבל רוב אנשים לא מסיימים יותר ב' מסכתות ואין צריך לומר חלק מן ש"ע לשנה ומה זה לעלות יד לומר על אנשים שכל תורה כולה על קץ עצבעותיהם? אוי וואי.

ולגבי צבא ואופן הסדר שהבעל לומד ואשה עובדת במקום לומר לשון הרע ולשים את עצמם במקום לא טוב מדוע לא לשאול אותם? רבנים ישמחו להסביר ולענות בנחת על שאלות. צריך סבלנות והרבה ענוה לומר דברים.

בכבוד גדול אמרתי אוי וואי לדברים שאומרים. לא הלכתי לשאול פרותה מן אנשים אלא מכיר אותם פרטי ובענינים אלו לא צוקדים ומסוכן לומר דברים כאלה וצריך לעשות תשובה.

אכן דבר אמת שקשה הפרנסה לבני תורה וטוב אם היה דרך יותר מסודר כמו כגון סוג פרנסה מתאים לבן תורה לעבוד סדר אחד ולפרנס לפחות מספיק עם פרנסת אשה, קורסים כשרים יותר להיות יותר מפורסמים ומשהו מהר כדי שיכלו לא לבזבז הזמן. אינני מכיר על זה אולי יש סליחה.

פשוט שיש לדון כל ישראל בכף זכות כשלא ידעו בודאות שהוא אדם רשע, ק"ו בנו של ק"ו על גדולים ישראל, אבור לומר דברים כאלה ולחשוב. טוב שתיקה ותמימות מי לומר משהו שמתחרט שאמרו שגהינום מלא חרטה, ומה מועיל אחרי שמגיעים שם?

חס ושלום!
שהשם יביא לנו המשיח ושלום בישראל.

תשובה:

שלום וברכה

 

אינני בטוח שקראתי את כל אריכות הדברים, אבל אנסה לכתוב על עיקר הנקודות:

 

  1. מאוד חשוב שאנשים יבינו, אין מציאות כזו שאדם בא לאסוף כסף בחו"ל בגלל שהוא אברך ואין לו כסף לפרנסתו! חד משמעית, אין כזה דבר, ומי שזה מצבו כל גדול בישראל יאמר לו שהוא חייב ללכת לעבוד ולהתפרנס ולא לחיות מהצדקה. אנשים באים לאסוף כסף מסיבות אחרות לגמרי: א. יש שגעון בארץ ישראל שאם אתה רוצה לחתן את בתך עם בחור בן תורה, אתה חייב לתת המון כסף לחתונה, ולא משנה אם יש לך או אין לך. עכשיו, זה לא משנה אם זה מוצדק או לא, ולמה זה נעשה וכו', ואצל החסידים אגב המצב יותר טוב, לאט לאט זה פוחת, אבל זה המצב! וכיון שזה המצב, האדם הזה שדופק בדלת שלך, בעצם אין לו ברירה! גם אם הוא יעבוד, לא כל אדם מסוגל להתעשר עד כדי שיוכל לחלק דירות לילדים בשווי מליוני שקלים, ולכן, רוב רובו של הציבור מסתדר עם זה! חשוב לציין זאת, 99% מהציבור אינו נזקק לנדבות, חשוב שיהיה לכם ברור הענין זה! גם בני התורה והאברכים, לוקחים חובות משכנתאות מהבנק, הלוואות מבני משפחה וכו', אבל מסתדרים ב"ה. אותו 1% שנזקק לסובב על פתחי נדיבים חלקו אגב עובד לפרנסתו, אבל מזה לא מצליח לחתן את הילדים. משפחות גדולות, הרבה בנות, זה קשה.

 

ב. כמו כן, רוב הסובבים על פתחי נדיבים, הם כאלו שאירע להם משבר מסויים שגרם לכך, לא סתם כי בא להם ללמוד! אלמנות, מחלה, ילדים חולים, פיטורין מעבודה, מצב נפשי קשה וכו', לא אנשים נורמטיביים מהשורה, לכן כאמור 99% לא נזקקים לכך. ולכן מצוה גדולה מאוד לתמוך באנשים האלו.

 

יש ציבור מסוים קטן מאוד שאכן רואה את הדרך לנישואי ילדים רק באופן זה של קיבוץ נדבות, אבל לא אלו פני הציבור החרדי בארץ לא הליטאי וגם לא החסידי. הם מטעמי השקפה מנועים כמעט מכל מקורות התעסוקה, נשותיהם לרוב לא עובדות, והגברים מנועים מיכולת לימוד השכלה, וזו בעיה. לכן חלקם שלא מצליח להסתדר בתוך הציבור, אכן עדיין נתון בעניות ובחיי נדבות. אבל גם בציבור זה קיימת התעוררות גבוהה לנהל את החיים אחרת.

 

  1. מכל מקום השאלות האלו בהחלט במקומן, וטוב לשאול.

 

בענין גיוס בני ישיבות אנו רואים כך את פני הדברים יהודי דתי מאמין במה שנאמר בתורה, וכל מי שלמד אי פעם פרשת בחוקותי יודע, שהתורה מבטיחה: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד. וכתב רש"י, אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. כלומר, הערובה לשלום ולבטחון בארץ, היא העמלות בתורה ושמירת מצוותיה. לולי לימוד התורה וקיום המצוות אין לנו זכות אחיזה בארץ. בהמשך הפרשה שם נאמר: ואם לא תשמעו לי… אז תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה. כלומר, גם אם יהיה לנו את הצבא החזק ביותר בעולם, אם נטמא את הארץ במעשינו, לא נעסוק בתורה, נחלל חלילה את השבתות וימי החג, כשרות וכו' שאר מצוות התורה, שום דבר לא יועיל!!! הארץ תקיא אותנו!! חובה לדעת, חז"ל אמרו: אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה. שום פיגוע לא יוצא לדרך ללא הוראה מלמעלה, וההוראה היא חוסר בטחון ושלוה, כפועל יוצא לאי שמירת המצוות בארץ. פשוט מאוד. כך כתוב בתורה, לא מדובר באיזו הוראה חדשה משהו של חכמי הדורות, [שגם זה דבר מחייב] מדובר בפסוקים מפורשים בתורה. כל מי שאי פעם למד את הנביא ירמיהו יודע את הדברים, שכל היציאה לגלות היתה בגלל עזיבת התורה, ירמיהו הנביא עמד וזעק לעם שיחזרו בתשובה ולא שמעו בקולו, והסוף ידוע. כך היה גם בחורבן בית שני, ש40 שנה ראו הכל שכפרת יום הכיפורים אינה מתקבלת בשמים ודלתות בית המקדש נפתחות מעצמן ועוד סימנים ולא חזרו בתשובה, וכבר 2000 שנה אנחנו בגלות בגלל זה. יש המון מה להאריך בענין, מגילות על גבי מגילות, אבל המשפט החשוב הוא, שלפי האמונה היהודית, חוד החנית של צה"ל הוא בני הישיבות, אין סיכוי להצלחה בקרב ללא הגיבוי המסיבי של תלמידי הישיבות העוסקים בתורה, זו האמונה שלנו. בימי דוד המלך שהיה בזמנו המלך החזק בעולם, החלוקה היתה שעל כל חייל היוצא לקרב חמישה אנשים למדו תורה. כך שראשית צריך להבין שהחייל הבכיר ביותר במדינת ישראל אלו הם בני הישיבות. וזה העיקר. מעבר לכך יש עוד כמה נקודות שחובה לדעת בענין, ראשית, צריך לדעת שבהסתכלות כוללת על צרכי האומה היום כבר כל אחד יודע, שלא רק הבטחון והצבא הוא חזות הכל, יש צרכים תרבותיים וכו', אין ספק ואדם מעמיק גם אם הוא חילוני לחלוטין חייב להבין זאת, "הגרעין הקשה" של עם ישראל המאחד את חלקי העם סביב תרבות אחת מסורת אחת תורה אלוקים וכל מה שמייחד את עם ישראל, זה הציבור הדבק בתורת ה', גם יהודי שחי במקום מרוחק בטקסס מרגיש קשור לעם ישראל במידה מסוימת לפי רמתו ומצבו, בגלל אותו גרעין קשה. יסודו של אותו גרעין הוא התורה בתפארתה, מציבור של עמי ארצות ברמה זו או אחרת לא נשרוד. עם ישראל הוא העם העתיק ביותר בעולם, עם שבאופן מופלא שמר על קשר עם כל חלקיו הפזורים על כל הגלובוס, בזמנים שבהם התקשורת כמעט ולא היתה קיימת, זה 3500 שנה!!! אין לזה אח ורע בעמי העולם! והגורם המאחד והמייצב היה תמיד, לימוד התורה פסיקת ההלכה, הספרות הענפה וגדולי ומאורי הדור. כל הסטוריון מתחיל יודע את זה. נמצא שכל הקיום הפיזי הרוחני והתרבותי שלנו טמון בהיכלי הישיבות, גם במובן החילוני של המילה, אם תסתכל באופן מעמיק מעט קדימה ואחורה.

על הנושא של עבודה או ישיבה בכולל אברכים כתבנו בהרחבה כאן.

3. על הנושא של לשמוע בקול גדולי ישראל, שאלתך מאוד כללית ולא מובנת, אינני יודע כלפי מה דברים אמורים, וברור שיש לשמוע בקול זקני חכמי ומאורי העדה, אם יש להם משהו ספציפי שנראה בעיניהם סותר את מה שקיבלו מאבותיהם תפרט ואנסה לסייע.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל