לתרומות לחץ כאן

עירוי תבשיל בשרי על כוס ע"י מצקת

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
שאל אותי אדם, אשר עירה על כוס חדשה תבשיל בשרי ע"י מצקת.
ושאלה בפיהו מה דין הכוס, האם אפשר להשתמש בה לחלבי.

לאור פסקי מרן הרב עובדיה, או כמש"כ הרב הלכה ברורה (הלכות אפיה ובישול עמ שצט) בהנחה והמצקת לא שהתה שם הרבה זמן אלא מיד הוציאוה, האם אמת הדבר שהכוס כשרה, מאחר ולא נבלע, מכיון דהוי עירוי ממצקת, והוי ספק ספיקא, שמא מצקת כלי שני, ואת"ל שהוי כלי ראשון, שמא עירוי הוי ככלי שני, וכלי שני לא מבשל ולא מבליע ומפליט ?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

לא כל כך פשוט שכלי שני אינו מפליט ומבליע, רק היתר של בדיעבד, ומכל מקום נראה שדבריך נכונים. וימתינו 24 שעות.

מקורות:

לענין כלי שני אם מפליט ומבליע בבשר בחלב נחלקו הדעות כמובא בשו"ע סי' קה סעי' ב, ועיי"ש שלכתחילה יש להזהר ובדיעבד ניתן להקל שאינו טרף, אולם ראה שם בט"ז ס"ק ד שאין להקל אלא במקום הפסד מרובה, כך שלדבריו ודאי יש להחמיר גם בדיעבד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אם הכוס מזכוכית אין בכלל נפקא מינא כיוון שזכוכית לא בולעת, וגם לבני אשכנז שחוששים בזכוכית, זה דווקא בפסח ולא בשאר ימות השנה

  2. זה נכון מה שאתה אומר אף כי לא מדוייק, בפרי מגדים בתחילת סי' קה נראה שגם בני אשכנז יקלו בזה רק במקום הפסד, והמנהג הרווח הוא כן להגעיל [כלומר הגם שלא מחמירים כמו בפסח שדינם ככלי חרס, אבל כן מצריכים הגעלה] אף שמן הדין רבים מקילים, ראה משנה הלכות ט קסח וכן העיד ערוך השולחן שהקלו בזה לענין בשר בחלב שדי בהדחה.
    כמו כן, ככל שמדובר בדורלקס או פיירקס מצטרף דיון נוסף מחמת תוספת המתכות שכידוע דנו בזה הפוסקים, ורוב מה שאנחנו קוראים היום זכוכית זה ממינים אלו.
    וכמובן עיקר דברינו באופן שיש איסור כמו חרסינה.

  3. בדקו את העניין, כל התוספות הקלושות של המתכות בסגסוגת הדורס\פיירקס אינן בולעות כלל אפילו לא בליעה קלושה ביותר, וכל שכן כאן שהמצקת אם לא מבעבעת לאחר שהעלתה רתיחות, נידונת כנראה ככלי שני ולא ראשון, לכן בעירוי מכלי שני על כלים שבליעתם קלושה עד אפסית, אין לי הבנה למה יש צד כלשהו לחשוש, לא לבני ספרד ולא לבני אשכנז.

  4. ציינו למחלוקת בענין זה כאן
    https://din.org.il/2019/01/31/%d7%9e%d7%92%d7%a9-%d7%a4%d7%99%d7%99%d7%a8%d7%a7%d7%a1-%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%91%d7%a9%d7%a8%d7%99-%d7%95%d7%97%d7%9c%d7%91%d7%99/
    לטעמי אין טעם בבדיקות אלו, כי בבדיקת מעבדה גם הסירים שלנו לא ימצא בהם בליעה שנותנת טעם, אלא שאנו לא נקל ראש כנגד מה שמפורש בפוסקים לאסור, מתוך הסברא שכלי המתכת שלנו צפופים יותר הגם שכנראה שיש בזה אמת רבה. אולי הסנהדרין בעז"ה בבנין הבית יקבעו בזה כללים חדשים. ממילא כל בדיקה כזו בעיני היא חסרת משמעות.

  5. אכן אל לנו להקל ראש במה שנפסק לאיסור, והבנתי את דעתכם בפיירקס בקישור שציינת, אבל עירוי מכלי ראשון זה מובן, יש מחלוקת אם מבשל ונפסק להלכה שמבשל כדי קליפה, אבל בדידן אנחנו מדברים על כלי שני, ואפילו לא על בישול בכלי שני (שבני ספרד פוסקים שאינו מבשל) אבל עוד דרגה הרחקנו לכת כאן – עירוי מכלי שני ועוד שעירו על כוס זכוכית, ועד היכן נחשוש חששות רחוקים כל כך? אין סוף לחומרות רחוקות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל