לתרומות לחץ כאן

אכילת בשר שנשאר משבת בתשעת הימים

שאלה:

האם בשר שנשאר מסעודת ראש חודש בשרית יכולים לאכול בשאר הימים עד תשעה באב ? שהרי מן הדין אותה ארוחה פקע איסורה

תשובה:

 
 

שלום רב.

אין לאכול בשר שנשאר משבת או לספרדים מסעודת ראש חודש בתשעת הימים, ואפשר להאכילו לילדים קטנים שלא הגיעו לגיל חינוך לאבלות כדי שלא יצטרך לזורקו. והנוהגים לאכול מלווה מלכה במוצאי שבת עם בשר ויין יש מתירים להם לאכול כן גם בשבת זו אך יש מחמירים גם להם שלא לאכול בשר במוצאי שבת זו. אין הבדל בין בשר לתבשיל בשר.

מקורות:

בשערי תשובה תקנא,יא הביא בשם הברכי יוסף שיש מקילים לאכול בשר מבושל שנשתייר משבת, וכתב שבמדינתנו לא שמענו מי שמקל בזה והמיקל בכלל פורץ גדר, ור' עוד בבני יששכר (חודש תמוז אב מאמר א' אות י') שכתב שאם לא יהיה רשאי לאכול השיריים אחרי שבת יתקלקלו השיריים וימנע ולא יקנה לשבת רק בדוחק וצמצום ויהיה מניעה מעונג שבת), אך הסיק שכתב זה להלכה ולא למעשה וכך המנהג. ובפרט שאפשר להאכילו לקטנים ובכך לא יצטרכו לזורקו (אף להנוהגים שלא להאכיל קטנים בשר כמפורט בתשובה כאן)

ולענין מלווה מלכה עי' בשו"ת חלקת יעקב (או"ח סימן ריד וחלק ג' סי' כ"א) שכתב שמי שנזהר בכל מוצ"ש בסעודת מלוה מלכה לאכול בשר יש לו על מי לסמוך לאכול משיורי השבת, ובפרט המרק של בשר דקיל טפי מבשר, וכן כתב בארחות חיים (ספינקא) ס"ק ל"ו, ובשדי חמד מערכת בין המצרים פאת השדה סי' א' אות ג' הביא שם מכתב מאחד מגדולי הדור בענין זה וכ' שהסכים עמו הגר"מ אריק ועוד גדולים, וכן בכף החיים תקנא,קמד כתב כן. אך למעשה נהגו להחמיר בזה כמו שכתב האגרות משה או"ח חלק ד' סי' כ"א אות ד' וכך הובא גם בשם החזון איש, ובשם הגר"ח וואלזין מובא שאמר שמלווה מלכה היא סעודת מצווה ולכן מותר לאכול בה בשר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הביא בזה שיטות שונות וחלוקות, וכתב שהסומך להקל בזה יש לו על מה לסמוך, בעיקר אם אוכל זאת לסעודה רביעית במוצ"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל