לתרומות לחץ כאן

בירך על חלבי בתוך שש שעות לבשרי

שאלה:

בשרי ושכחתי שאני בשרי ובאתי לאכול מאכל חלבי כבר אמרתי שם השם בברכה ואז נזכרתי שאני בשרי האם לא לאכול ואז לעבור על שם השם לשווא שזה דאורייתא או
לאכול ולעבור על בשר וחלב מדרבנן
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

בשו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ מא כתב לחדש, שאדם שבירך על מאכל חלבי בתוך שש שעות לבשרי, כיון שיש מחלוקת בענין זה אם יש חובת המתנה שש שעות, אף שכך נפסק וכך נוהגים, יטעם מעט שלא תצא ברכתו לבטלה.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. אבל אם הוא אמר רק ברוך אתה ה לא עדיף שיסיים למדני חוקיך? תודה. (פעם חשבתי האם לא שייך את הבעיה של אין מעבירין על המצוות בכזה מקרה שאדם התחיל ברכה ובסוף לא רוצה לאכול ומסיים למדנני חוקיך ,אשמח לשמוע את דעת הרבנים)

  2. בודאי כדאי לסיים למדני חוקיך, דברי אמורים כשבירך.
    לא הבנתי למה זה אין מעבירים על המצוות, אין מצוה לאכול כדי לברך.

  3. אגב מדוע דברי הגר"ע זצוק"ל הם חידוש?
    הרי מותר לעבור בקום ועשה על איסור דרבנן כדי להציל עצמו מאיסור תורה.
    ראיה מרדיית הפת לפני שקרמו פניה…

  4. רבים חולקים עליו כאן, כיון שלדעת רוב הפוסקים איסור ברכה לבטלה הוא דרבנן, וכן הוראת המהרש"ם שלא לטעום, וכן יש שטענו שלכאורה די לטעום ולפלוט ולא צריך לבלוע, ראה שיעור מעניין בענין זה כאן.
    https://olamot.net/shiur/%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%9A-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%99%D7%9B%D7%9C-%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%95%D7%9C

  5. אני מכיר את השיעור הזה ספציפית, אכן מרתק.

    בכל זאת, הרמב"ם הוא אחד משלושת עמודי ההוראה ורוב פסקי מרן השו"ע נפסקו כדעת הרמב"ם, לכן ודאי שיש לחשוש לברכה לבטלה אם לא יטעם מאכל חלבי אחרי שכבר ברך בתוך 6 שעות לבשר

  6. אני מבין, אבל רק לצורך הדיון, נניח שלא היה לנו את הפסק של הגר"ע, הרי איסור של אכילת חלב בתוך 6 שעות מבשר הוא איסור דרבנן, ואין אפילו דעה אחת בראשונים שיש כאן איסור דהורייתא, בעוד בצד השני של המתרס יש בפנינו איסור ברכה לבטלה שלפחות אחד הראשונים סובר שהאיסור דהורייתא, גם אם רבים סוברים שהאיסור דרבנן בלבד בברכה לבטלה, הרי ראשון אחד כביר ביותר (הרמב"ם) כדאי הוא מאוד להכריע את הכף לטעום מן המאכל החלבי בתוך 6 שעות ולעבור על איסור דרבנן (שיסודו במנהג שהוקבע) כדי להציל עצמו מחשש איסור דהורייתא.

    לא כך?

  7. אני לא יודע לשקול את הדברים, המהרש"ם היה גדול המשיבים בדורו, קטונתי מלהתווכח עם דבריו בעצמי… אבל אני שומע את דבריך.

  8. אינני מוצא אותו כרגע, כרע אני מוצא בשו"ת לבושי מרדכי ח"ב יו"ד סי' קסז שכך סבר שאין לאכול אפילו בירך, ודוקא בדעת תורה למהרש"ם בתחילת סי' פט מביא מס' זכור לאברהם שיטעם מעט.

  9. הנה כוונת כת"ר מן הסתם למהרש"ם או"ח תקסח' א' שמאריך טובא בנידון זה לגבי בירך בצום, ועיי"ש מה שהביא מאחיו דמאחר דקיי"ל דאין לברך על אכילת איסור, תו לא יתקן ברכתו שעדיין היא לבטלה.
    ולגבי דברי המהרש"ם ביו"ד שציין כת"ר, עיין בזכור לאברהם שם דהמעשה היה אחרי ד' שעות בימות החורף, ואפשר להסתמך בכה"ג על דעת הפר"ח יו"ד פט' ו', וכן ביאר בדבריו השדי חמד (אסיפת דינים, מערכת בב"ח, יב').
    ועוד שבכה"ג יש להסתמך על דעת הרמ"א שלעיקר הדין סגי בהמתנת שעה, וכ"פ הגר"מ שטרנבוך (תשובות והנהגות ב' שפט') לאשכנזים שלא לבוא לידי ברכה לבטלה לאחר שעבר שעה, אלא מוטב שיטעום מעט (עיי"ש שמתייחס גם לדברי הזכור לאברהם), וכ"פ בבאר משה ד' כד', וכמדומה דכן עמא דבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל