לתרומות לחץ כאן

למה אנחנו מופלים לרעה? / בחירה שקולה

שאלה:

כידוע יש חטאים שהבאת קורבן מכפרת ויש חטאים שהעונש שלהם היא מיתה לסוגיה הרבים.

1. עד חורבן בית שני כשהיה אפשר לשפוט דיני נפשות, אדם אשר יצא למוות המוות כיפר לו על היטא כדוג' שבת, אכילת חמץ בפסח וכו'?

2. היום יהודי עובר על עבירה שדורשת מיתה, אבל אין מי שרשאי לשפוט למוות אותו ולכן הוא לא נהרג מקסימום 25 שנה בכלא או קצת יותר.
האם אני (יהודי שחי בין מתן תורה ועד חורבן בית המקדש השני) מופלה לרעה מיהודי שחי בתקופה הזו (אחרי חורבן בית המקדש השני עד היום) על אותה עבירה רק מפני מציאות הזמן?

3. תאורטית שני אנשים נמצאים באותי מדור ובאותו מעמד בדיוק בגיהנום או בגן עדן. להמחשה האחד נניח היה בין התקופה של אברהם אבינו והשני נניח בזמן ישו ימר שמו ושם זיכרו. פער השנים האלה בין שתי התקופות לוגית מראה שכאשר אתה נענש או זוכה מוקדם יותר ככה אתה סובל או נהנה יותר.
תוכל להאיר את עיני ולומר לי מהו הצדק והאמת בעניין זה?

4. מה היה סופו של בלק בן ציפור מלך מואב? הרי רק מפני היראה הוא פעל נגד ישראל.

5. מה יותר משפיע מראה עיניים או שמיעת האוזן? אם נגיד מראה עיניים אז למה דור המדבר ודור המבול חטאו? הרי נעשו לו ניסים גדולים ועצומים. ואם נגיד שמיעת האוזן איך אפשר להסביר שבן אדם ,ועוד בדורנו, לרוב עד שהקב"ה לא מזכה אותו ונותן לו איזו *הארה* שבאה לידי ביטוי בפרט בפגיעה בבריאות, בפרנסה, בכבוד, בזיכרון או כל היבט הניכר לעין המהווה מחסור לא חוזר בו ממעשיו הרעים והמכעיסים? (כמובן שיש גם לא מעט שחזרו ממעשיהם רק מהבנה ומשמיעה או הושפעו כגון "שמע ישראל.. ", "וישמע יתרו..", שמיעת שרה ו"שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת: אז..")

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לשאלתך הראשונה, זו שאלה חשובה מאוד, רק המבט שלך הפוך… למעשה אנחנו "מופלים לרעה"… כלומר,בימים אלו אנחנו מבכים את החורבן, והצער הוא בדיוק על הנקודה הזו, שיש לנו ריחוק מבורא עולם שלא מאפשר לנו לתקן כאן בעולם הזה כראוי את מעשינו. מה שזכו לו עם ישראל בזמן המקדש בכפרת החטאים, אין לנו את זה! רק שזו לא הפלייה, אלא חטא שבידינו לתקנו, אם נחזור בתשובה נזכה לגאולה ולבנין הבית על כל פרטיו.

לגבי השאלה השניה, בכל מצב שהוא יש בחירה שקולה לאדם, כי הבחירה היא תכלית העולם. ולכן אמרו חכמים שכל הגדול מחברו יצרו גדול יותר, כיון שאין מצב שאדם יסתובב כאן בעולם בלי בחירה, אין מצב שתבוא הארה שתשלול לו את הבחירה, למעט מצבים מאוד מסוימים לתכלית מאוד מסוימת כמו במתן תורה ויציאת מצרים, שהיה בזה ענין של הכנה לדורות לבסס את אמונת ישראל. ככלל, הבורא הוא א-ל מסתתר, והתפקיד הוא למצוא אותו.

שנזכה לכל הטוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל