לתרומות לחץ כאן

המשך-מה כוחו של דין בשטר הבוררות

שאלה:

בהמשך למה שנכתב כאן
https://din.org.il/2021/06/27/%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%95%d7%97%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%91%d7%a9%d7%98%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%a8%d7%95%d7%aa/
ברור שדיין צריך לפסוק לפי ראות עיניו, אבל הוא צריך שההבנה שלו היא לא היחידה בעולם, ומותר לאחרים להבין אחרת.
וממילא, הניחא בפסק הלכתי, יש זכות אמיתית לכל רב או דיין, לפסוק כפי הבנתו את הסוגיא.
אבל בנושא המציאותי, לכאו' אין לו בלעדיות, ואמורה להיות לו מחוייבות להבין שניתן להבין אחרת את המציאות, ולא שכלו הוא זה שקובע את פרשנות המציאות.
מה יעשה? לא יודע! הוא יכול לומר שיש כאן 2 פרשנויות, וקשה לקבוע, והוא יכול להציע פשרות וכדו', אבל לא יהיה לזה תוקף של 'פסק', כי גם הדיין עצמו צריך להבין שאין לו כוח בלתי מוגבל בהבנת המציאות.
האם יש מקור לכך שהדיין יכול לקבוע את פירוש המציאות כפי ראות עיניו?
או שאולי יכול רק לקבוע את ההלכה, בהתאם למציאות מוסכמת.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מציאות אי אפשר לקבוע מציאות היא אחת ועליה לא ניתן לחלוק. פעמים רבות מגיעים לדיינים שאלות של בירור מציאות, במקרים אלו הדיינים מבררים אצל בעלי מקצוע בנושא, ואם יש הכחשה בין הצדדים בית דין מבררים אצל שני בעלי מקצוע. איני יודע מה הכוונה לפרשנות במציאות, אבל כמו שכתבתי שמציאות אין ויכוחים צריך לברר. בפרשנות, אם הדיין בירר את המציאות ומתוך מגיע לתובנה מסוימת עליו לפסוק לפי הבנתו בדיוק כמו שמבין את הסוגיא. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל