לתרומות לחץ כאן

שהחיינו על בגד שנקנה בין המצרים

שאלה:

כבוד הרב שלום, לילדיי נקנו בגדים חדשים שהיו במבצע בבין המצרים.
האם מותר לי לכבס ולהלביש אותם בהם בתקופה זו? תודה

תשובה:

שלום וברכה

ככל שמדובר בבגדים ליום יום שלא מברכים עליהם שהחיינו – מותר לקנות עד ראש חודש אב, אבל אם בגדים יקרים וחשובים שראויים לברכה זו, יש מקיליןם לברך עליהם בשבת, אבל אפשר וכדאי לשמור לאחרי תשעה באב.

מקורות:

נחלקו הפוסקים ביחס לברכת שהחיינו בשבת של בין המצרים.

במגן אברהם (תקנא, מב) ציין מדברי האריז"ל שאסור לברך ברכת שהחיינו בתקופה זו, וכן האיסור חל אפילו בשבת. יש לשים לב שהאריז"ל נקט בלשון איסור, ולא בלשון "טוב להיזהר" כלשון השולחן ערוך. בניגוד לכך, דעת הגר"א (שם) הוא שמדובר ב"חומרא יתירה", ולפי שיטתו אין צורך להימנע מברכת שהחיינו בתקופה זו.

במשנה ברורה (תקנא, צח) כתב שמתוך המחלוקת הנ"ל בעניין ברכת שהחיינו יש למצוא פשרה בין השיטות. בימי החול יש להימנע מן הברכה, אך בשבת יש להקל ולברך ברכת שהחיינו. מצאנו מקור קדום להוראה זו בספר חסידים, שכתב שמותר לברך שהחיינו בשבת.

לאור גישה זו, כתב המגן אברהם (וכן המשנה ברורה) שגם כאשר לא ימצא אדם פרי חדש לאחר תקופת בין המצרים, שלפי שיטת הרמ"א מותר לאכול פרי חדש ולברך שהחיינו גם בבין המצרים, הרי שכאשר הדבר אפשרי יש להמתין עד לשבת כדי לאכול את הפרי, ולא לאוכלו ולברך "שהחיינו" ביום חול.

פסק ההלכה הנ"ל, לפיו מותר לברך שהחיינו בשבת של בין המצרים, אינו מוסכם על כל הפוסקים. כפי שמביא בשערי תשובה (תקנא, לח), יש שחלקו עליו וסברו שאין לברך אפילו בשבת. בקהילות אשכנז בוודאי שיש לסמוך לעניין זה על דעת המשנה ברורה ועוד פוסקים אשכנזים, שנטו להקל בדבר. מנגד, המנהג בקהילות ספרדיות הוא להחמיר יותר, בעקבות דברי האריז"ל וכמה פוסקים שנטו לדעתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל