לתרומות לחץ כאן

מתכנתת שלא סיימה את בניית התכנה

שאלה:

שכרתי שירותים של מתכנתת לפי שעות, לכתיבת ועריכת תוכנת מחשב. התוכנה הייתה מיועדת למכירה דרך משרד החינוך. סיכמנו על סכום לפי שעות. באמצע השלב האחרון, אחרי שהיא כבר השתתפה באספה עם משרד החינוך מטעמנו, הם שלחו טפסים עם פרטי תיקונים אחרונים, והמתכנתת טוענת שהיא קבלה עבודה חדשה אחרת לטווח ארוך במחיר גבוה יותר לפי שעות, והיא עמוסה ואין לה זמן כדי לסיים את הפרוייקט שלנו.
למצוא ולהכניס משיהו לתיקוני תוכנה בשלב זה הוא קשה, ומאד לא כדאי כי כל אדם חדש צריך ללמוד את כל התוכנה וכיצד היא כתובה מהתחלה על מנת לבצע אפילו תיקון אחד קטן. זה יכול לגרום קלקולים ובזבוזי זמן וכסף רב. האם אפשר לחייב את המתכננת להמשיך ולסיים את העבודה עד תומה? המדובר בעוד כ-20 שעות עבודה להערכתה. אם היא בסופו של דבר תסכים לבצע את העבודה, אבל תדרוש תשלום גבוה יותר לפי שעות, האם יש לה הזכות לדרוש את הסכום הגבוה יותר?
2. שאלה נוספת: בעבר סיכמנו שתיקוני באגים בתוכנה כלולים במחיר ששלמנו לפי שעות. בשלב כלשהו, היא החליטה שזה לא משתלם לה, וגבתה על התיקונים מחיר מלא. אולי לטענתה זה לא סביר, אבל היינו בהסדר הזה חודשים ארוכים. שילמנו לה על כך כפי שדרשה, כיוון שרצינו לגמור את הפרוייקט. האם יש לנו את הזכות לדרוש כעת את הכסף בחזרה?
3. המתכננת פנתה אלינו ושאלה האם אנחנו מעוניינים להוסיף תוסף לתוכנה (בודק איות באנגלית). בסופו של דבר התברר שהבודק שהיא הכניסה שיבש דברים בתוכנה והיו חייבים להסיר אותו. היא גבתה על כך תשלום מלא, לפי שעות בטענה שהיא לא הייתה אמורה לדעת שאלו יהיו התוצאות. לאחר מעשה היא מצאה כותבים באינטרנט שהקוד הזה גורם לתוצאה שאכן התרחשה. האם מגיע לנו החזר על הדבר הזה?
תודה רבה על תשובתכם.

תשובה:

שלום וברכה,

1. אסור למתכנתת לחזור בה באמצע העבודה בפרט אם לא ניתן לסיים את העבודה בלעדיה. במקרה כזה שהמתכנתת מפסיקה את העבודה באמצע מותר להבטיח לה שכר כפול, ובסוף לא לתת לה את התוספת אלא מה שהותנה בתחילה. ולכן אם היא מתנה את סיום העבודה רק אם יוסיפו לה בשכר, מותר להסכים ובסוף לא יצטרכו לשלם את התוספת.

2. באמצע העבודה לא ניתן לדרוש תוספת בשכר, והדין בזה כנ"ל שאם הפועל דורש תוספת באמצע העבודה מותר להבטיח לו כדי שימשיך ולא יפסיק באמצע, ואין חובה לשלם על כך. אולם אם המתכנתת מוכיחה שהייתה טעות בתנאי השכר, והמחיר שוק הוא יקר, אם המעביד הסכים להוסיף יהיו חייבים לשלם את התוספת שביקשה.

3. המתכננת שרכשה את הבודק איות ולא קראה את תנאי ההתקנה עליה ההפסד, ואסור לה לגבות תשלום על השעות שבזבזה על התקנת התכנה, ואם גבתה תשלום עליה להחזיר את התשלום.

בהצלחה.

השאלה שלכם נראית מורכבת לכן כדאי שתפנו לדין תורה או לדיין שמוסכם על הצדדים. 

מקורות:

בשו"ע סימן שלג מבואר שיש חילוק בין פועל לקבלן לגבי להפסיק באמצע העבודה, פועל [שמחויב לעבוד בשעות מסוימות] יכול לחזור בו באמצע היום, שנאמר לי בני ישראל עבדים – ולא עבדים לעבדים. אולם קבלן [שיכול לעשות עבודתו באיזה זמן שבוחר ומקבל תשלום על התוצאה] אינו מוגדר כעבד ואסור, ואסור לו לחזור בו באמצע העבודה. 

גם בפועל שמותר לו לחזור באמצע היום אם העבודה תלך לאיבוד ולא ניתן למצוא פועל אחר שימשיך את העבודה מותר לו להטעות אותו ולהבטיח לו שכר גבוה רק כדי שימשיך לעבוד ובסוף לא ישלם את ההבטחה הגבוהה.

ולכן בשאלה הראשונה והשנייה לא חייבים לשלם לה תוספת. אבל אם התברר שהייתה טעות בקביעת המחיר היא יכולה לבטל את העסקה ואם בקשו ממנה שתמשיך חייבים לשלם לפי המחיר שוק. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל