לתרומות לחץ כאן

מלצרים שעבדו רק חלק מהעבודה

שאלה:

שלום הרב,

משפחה חרדית ערך שבת כלה ודרשה בחורים להגיש אוכל לשלוש סעודות שבת בתשלום של 550₪.
1. האם מותר לעבוד בשבת?
2. הבחורים עבדו בליל שבת כמו שצריך.
בבוקר לא העירו אותם והם ישנו…
האחראי על הבחורים החליט שהם לא ימשיכו לעבוד בסעודה שלישית. בגלל שבת לא יכלו הבחורים לעזוב המקום.
האחראי החליט לא לשלם לבחורים כסף!
מה הדין?
תודה

תשובה:

1. אפשר רק על ידי הבלעת שכר, דהיינו אם תעבוד גם מעט לפני כניסת שבת או ביציאתה, ובתנאי שהשכר לא לפי שעות אלא לפי שכר גלובלי, כלומר ניתן לומר ששכר השבת כלול בשכר החול שישי ומוצ"ש. תקבע איתם רחיצת כלים במוצ"ש או סידור השולחנות ביום שישי.

2. הבחורים עשו את מלאכתם בליל שבת ולכן חייבים לשלם להם על העבודה שעשו. העובדה שלא באו לעבוד בשבת בבוקר לא פוטר מתשלום על העבודה שעשו.

ויש לדון האם היה מותר שלא להעסיק אותם בסעודה שלישית כקנס על שלא הגיעו לעבוד בבוקר, או שאסור לו לפטר אותם באמצע וכמו בכל פועל שאסור לו לפטר את העובד באמצע העבודה? ונראה שמותר למעביד לפטר אותם באמצע ולא חייב לתת להם להמשיך לעבוד בסעודה שלישית, ועליו לשלם רק שליש מהשכר שהתנה בתחילה.

בהצלחה.

מקורות:

1. שו"ע סי’ שו ס”ד ובמשנה ברורה ס”ק יח.

2. בשו"ע סימן שלג מבואר מותר לו לחזור באמצע היום ואילו קבלן אסור לו. ובדבר האבד גם לפועל אסור. אולם אם נאנס הפועל או הקבלן חייבים לשלם להם על מה שעשו. בפועל או קבלן שהפסיקו לעבוד באמצע היום מותר לו לשכור פועלים אחרים ולגרוע משכרם, אבל אם לא שכר אחרים או שלא היה צריך לגרוע משכרם של הראשונים חייב לשלם להם על מה שעשו. ולכן הבחורים שעבדו בליל שבת ובשבת בבוקר שלא הגיעו לעבוד ולא שכרו אחרים על חשבון הראשונים חייב לשלם לבחורים שעבדו בליל שבת עבור העבודה שעבדו.

בשו"ת שבות יעקב [הובא בפת"ש סימן רלב ס"ק ב] פסק שאם קנה כמה חתיכות בגד ונמצא מום בחתיכה אחת יכול לבטל את כל המקח, כין שקנה את כולם במקח אחד, עכ"ד. ולפ"ז אם שכר בחורים לעבודת מלצרות לשבת שלמה והבחורים לא הגיעו סעודה אחת יכול לבטל את כל המקח ולפטר אותם. ולפ"ז כיון שהבחורים לא באו לעבוד בשבת בבוקר מותר לאחראי לפטר אותם ולא להעסיק אותם בסעודה שלישית. ולמרות זאת עבור ליל שבת חייב לשלם כיוןן שעבדו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה ההלכה במקרה שלא ידעו מהלכה זו ועבדו בפועל רק בשבת? מצד א' סעיף א מגביל את התשלום בעבודה ביום חול ומצד שני סעיף ב מחייב תשלום עבור העבודה שנעשתה. מעבר לכך אם ישלמו "רק על מה שעשו" הרי שזה לא גלובלי אלא עבור כל סעודה. אא"כ שברגע שעבדו בחול יצטרכו לשלם את כל שכרם ללא שום ניכוי גם אם לא הופיעו בכלל בשבת.

  2. מי שעבד רק בשבת לא יוכל ליטול שכר כיון שזה שכר שבת ולא יראה בו סימן ברכה. אמנם אפשר עדיין לקבוע איזו עבודה נוספת ועליה לשלם.
    הסעיפים לא סותרים בהכרח, ניתן לקבוע שהוא משלם לו על העבודה בימי החול בתנאי שיעבוד גם בשבת, זה סוג של הבלעה המותרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל