לתרומות לחץ כאן

חברת גבייה שלא באים לדרוש את החוב

שאלה:

שלום,
אני ואשתי שנינו למדנו באוניבריסיטה בארה"ב תוך כדי לקיחת הלוואות, היא מהמדינה ואני באופן פרטי מהואניברסיטה. מדובר על לפני כ15 ו20 שנה.

עדין לא שילמנו את החוב, כי אין לנו כ"כ להחזיר ובפרט שהתחזקתי ואני לומד בכולל.

כעת גם החוב שלי וכש"כ החוב של אשתי בעצם עבר לחברות גבייה שיש רבות כאלו בארה"ב ונמצא שהחוב שייך לגויים (אצל אשתי מלכתחילה היה כך, אמנם בשנים האחרונות נמצא שה"ה גם החוב שלי, שעבר מ"ישיבה יוניברסיטי" לבעלות של חברת גבייה ומן הסתם יש להניח שם גויים).

רק כדי להבין כעת את גדר החיוב שרובץ עלינו, אני ניסיתי לפני כמה שנים ליצור קשר עם האוניברסיטה על מנת להגיע אולי להסדרי תשלום וקיבלתי מהם מענה אוטומטי שהחוב כבר לא שלהם והועבר לחברת גבייה. אנחנו גרים בא"י ואף אחד לא פנה אלי בנוגע לחוב.

האם רובצת עלי איזו שהיא חובה לנסות לאתר את חברת הגבייה? אני בעיקר שואל על הצד שהחברת גבייה יודעת שהחוב היה של סטודנט מישיבה יוניברסיטי ומן הסתם הוא יהודי ואולי יש בכך חילול השם. אבל מה אעשה ואף אחד לא יוצר איתי קשר.

תשובה:

שלום וברכה,

אין עליכם חיוב לחפש אחרי החברת גבייה. 

בהצלחה.

מקורות:

היות ומדובר בחוב של גוי, דינו כהפקעת הלוואתו שמותרת בגוי. גם אם היה מדובר בחברת גבייה של יהודי החיוב הוא רק ליידע אותם או לנסות לאתר, ואם לא הצליח או שהם לא מתייחסים אין עליו חובה לרדוף אחריהם אלא הם יבואו וידרשו את המגיע להם, וכמו שמצינו בגזלן שהודיע לנגזל שחייב כמבואר בשולחן ערוך חושן משפט סימן שסז סעיף א: "הגוזל את חבירו, אף על פי שכפר בו, הואיל ולא נשבע, אם חזר והודה אינו חייב לרדוף אחר הבעלים להחזיר להם, אלא יהא בידו עד שיבואו, ויודיע אותם ויטלו את שלהם". ובש"ך שם מבואר שזה מדינא ולא מתקנת השבים. וכ"ש כאן שמדובר בגוי שאינו חייב לשלם אם הם לא גובים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל