שאלה:
שלום וברכה
אמרו לי הלכה שמי שלש עיסה אבל לא אופה את הפת אלא שם אותה במקפיא כדי לאפות אותה ימים רבים אחרי הלישה שלא צריך להפריש חלה בברכה ולא מצאתי מקור להלכה הזאת.
האם זה נכון?
בברכה
תשובה:
בענין זה נחלקו הדעות, לדעת רוב הפוסקים, כיון שכל הבצק ישמש לאותו אדם והוא גם לא מקפיד שיתערב [עושה מהכל אותו סוג מאפה] יש צירוף ויש להפריש חלה בברכה, וכ"כ בביאור הגר"א סי' שכו ס"ק ז, ובמהר"י קורקוס פ"ו הי"ט כתב שכן היא דעת רוב הראשונים, וכן נראה שם בלבוש וברישה ובש"ך ס"ק ה. אולם ראה מהר"י קורקוס שם שהר"ש חולק, וכ"כ בהגה' מימוניות שם בשם רבינו שמחה, שגם כשדעתו לחלק לעצמו לזמנים נפרדים אין הפרשת חלה, וכ"כ בפתחי תשובה שם בשם מעדני מלך. בחזון איש זרעים ליקוטים סי' ב ס"ק ב, ג הכריע כדעה הראשונה שיש חיוב חלה. לכן המפריש בברכה לא הפסיד, אבל לכתחילה עדיף לאפות הכל יחד ואחר כך להקפיא, או שבכל שבוע יוציא כשיעור חלה.
במחילה מכבוד הרבנים המשיבים, איני רואה בדברי החזו"א את המילים המורות על כך שחלוקה לעיסות לזמנים שונים נחשב לעל מנת לחלק, אין שם התייחסות אלא לנושא שינוי הטעם. ולנגיעה אחת מהשניה בגלל בעלים שונים.
תיקנתי את התשובה והרחבתי אותה.
תודה. אולם למעשה כמעט בלתי אפשרי לביצוע מכיון שהתנורים הרגילים לא מכילים כמות כ"כ גדולה ביחד (מנסיון), נמצא שהחושש לשיטה זו יצטרך מאמץ מיוחד להכנסת התבניות כולן ביחד (ודאי לפי שיטת החזו"א שכל השיעור נכפל)
האם הידור שיטה זו הובא באחרוני זמנינו?
לא היתה כוונתי להכניס הכל יחד לתנור, אלא לאפות הכל היום, ולהקפיא חלות אפויות ולא בצקים.
השאר תגובה