לתרומות לחץ כאן

גזילה של מוצרים דיגיטליים מגוי

שאלה:

משום מה אני זכרתי שפעם שאלתי ואמרו לי שמותר לגזול גוי, ולכן אני וחברה רכשנו יחד מנוי באתר של גויה בחו"ל (לא שאלתי אותה עם היא גויה – האם יש מקום לחשוש שאולי היא יהודיה?) וצפינו יחד בקורס שלה. כמו כן תכננו להפסיק את המנוי אחרי חודש אבל העדפנו שיהיה לנו עדיין חלק מהקורסים אז עשינו הקלטת מסך על חלק מהתכנים. האם זה מותר? והאם מותר לנו גם לרכוש איזה עזרים לפוטושופ יחד – להתחלק במחיר ולהשתמש בזה שנינו? הסיבה שלמרות שהבנתי שגזל גוי אסור – אני חושבת שאולי זה כן מותר – בגלל שמוצר דיגיטלי באופן כללי שמעתי שאולי לא נחשב גזל כי אין בזה ממשות. זה קנין רוחני או משהו כזה. אשמח לשמוע את ההלכה תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אסור לגזול את הגוי, וי"א שהאיסור מהתורה.

בצפייה בקורס של גוי, או בהפרת זכויות יוצרים בתוכנה ששייכת לגוי לפי דעת מרן הרב אלישיב אינו גזל הגוי אלא הפקעת הלוואתו. ביאור הדברים שאינו גוזל אלא צריך לשלם על השימוש ואי תשלום לגוי נחשב להפקעת הלוואתו, והפקעת הלוואתו בגוי מותרת. ולפי דעת הגרי"ש יש להקל בהפרת זכויות יוצרים בגוי.

אני לא יודע אם התכנה של פוטושופ היא בבעלות של גויים. אם אכן שייך לגויים יש להקל.

בהצלחה. 

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן שמח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה! העזרים של הפוטושופ הם לא של הבעלים של פוטושופ אלא של יוצרת הקורס. האם יש לחשוש שאולי היא יהודיה בשורש או משהו? היא יוצרת מפורסמת בתחום שלה. גרה בחו"ל מדברת אנגלית.

  2. אם ידוע לך שהיא גויה לא צריך לחשוש אולי בשורש היא יהודייה. אם היא חיה בין גויים ונוהגת כמותם יש להניח שהיא גויה – ויש לברר זאת.

  3. לא הבנתי. כתוב בסוף שיש לברר זאת – מצד שני כתבתם שאם היא חיה בין גויים יש להניח שהיא גויה. אז צריך לברר או לא? אין לי באמת ידיעה. אני לא אשאל אותה אם היא יהודיה. היא חיה בין גוים מדברת שפת גויים, חוגגת חגים נוצריים, נראית גויה (או חילוניה?) אין אף סממן עברי. נתקלתי ביוצרת יהודיה שחוגגת חגים נוצריים והכל אבל היא כן מדברת עברית ומוכרת לישראלים אז יודעים שהיא יהודיה. תודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל