לתרומות לחץ כאן

גביה מלקוח כשותף

שאלה:

יש לי שותפות בעבודות בניה עם גוי פלאסטיני ,הלקוח הוא יהודי דתי.
אני בהסכם השותפות אמור רק לנהל את הכסף.
יש לי כלי עבודה שהוכנסו לעבודה כשותף.
השותף הגוי ביחד עם היהודי הולכים ביחד ,חתמו על הסכם עבודה עם גוי אחר תושב ישראל כאיש קש וסוחר חשבוניות,ומתעלמים ממני ומנשלים אותי מחלקי,היהודי טוען אל תערב אותי לך תתבע את הגוי.
האם יש לי יכולת לתבוע ולעקל כספים שמגיעים לי ע"י תביעת היהודי בבית דין שהנו בעצמו יהודי דתי.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שהגוי השותף שלך מיפר את השותפות וסוגר עסקה עם לקוח. התביעה שלך היא מול הגוי ולא עם היהודי. היהודי הלקוח לא חייב לשותפות שלך עם הגוי והעובדה שהגוי עושה איתו עסקה לא מחייבת את הלקוח. ואינו חייב לעזוב את הגוי בגללך. ולכן התביעה שלך היא מול הגוי בלבד.

בהצלחה.

מקורות:

ראה סמ"ע סימן שפו ס"ק י מקרה דומה, גוי שהבטיח שקונה מיהודי חביות יין, והלך הגוי וסגר עם יהודי אחר שיקנה ממנו בזול יותר, והיהודי הראשון רוצה למנוע את היהודי השני שלא יתעסק עם הגוי כיון שכבר הבטיח לקנות ממנו, והגוי מיפר את ההבטחה ועוסק עם השני, וכתב הסמ"ע שהיהודי השני מותר לו להמשיך לעסוק עם הגוי כיון שהגוי בא מעצמו, ומצידו אין ערמה בדבר. ולכן לא יוכל למנוע את היהודי אלא ילך לתבוע מהגוי. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מדובר בלקוח שאני הבאתי לעבודה בשותפות,חלקי בשותפות להביא לקוחות,וכן כלי עבודה וחומרי עבודה, היהודי ידע מהשותפות,וכן לחפות על הגוי חתם בעורמה עם גוי אחר ישראלי לצורכי קיזוז מס,והגוי השותף מבצע העבודה עם כלי עבודה ששייכים לי,הגוי השותף יש לו זמינות פועלים ולכן אני הײתי צריך אותו כשותף, היהודי הכיר את הגוי רק דרכי ,וכנראה עשה מעשה מרמה כי הגוי טען ליהודי שאם יוציא אותי משותף לעיסקא יצא לו יותר זול.

  2. אתה הבאת את הלקוח, אסור לו לעקוף אותך, והוא חייב לעבוד תחתך. בנוסף אם הכלי עבודה שייכים לך השותפות קיימת וחייב לשלם לך מחצית מהתשלום ואסור לו לעבוד עם הגוי בלבד.

  3. בסמ"ע שציינתי מבואר שדווקא אם הגוי הלך מעצמו ליהודי ואין צד עורמה בדבר ולכן הישראל לא צריך לפרוש מהעסקה עם הגוי. ומוכח שאם ליהודי השני יש צד עורמה ודאי שאסור לו. מעבר לכך אם הכלי לאכה עדיין אצל הגוי או שאתה עשית פעולות שהלקוח הגיע דרככם, נחשב שאתה והגוי שותפים ודינו כשותפים שלא חלקו את השותפות שכל הרווחים שייכים לשותפות כמבואר בשו"ע קעו סעיפים טו – יח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל