לתרומות לחץ כאן

החזן ממהר מאוד – מה עושים? / עניית אמן בברכות קריאת שמע

שאלה:

שלום.
אני מתפלל בבית כנסת שהחזן ממש רץ בתפילה ואני מוצא את עצמי באשרי כשהם ביוצר המאורות או בקריאת שמע כשהם כבר ב18 ואני נורא רוצה להיצמד אליהם (הבנתי שצריך לשאוף ללהיות ביחד מיוצר המאורות ולהתחיל ביחד 18), וכל זה קורה כשאני מדלג על ״אז ישיר״ ומשלים אחר כך כדי שבכל זאת אצליח להתחיל 18 לפני חזרת הש״ץ. מה עליי לעשות?

תשובה:

העיקר זה להתחיל שמונה עשרה ביחד, אתה יכול להתחיל רבע שעה לפניהם ולהתפלל ברצף עד שמונה עשרה ושם להתחיל יחד איתם. רק תלמד היטב מה עונים בתוך ברכות יוצר, ברכו ואמן יהא שמיה רבה וכו'.

מקורות:

אם אתה בפסוקי דזמרא מותר לענות אמן מכל סוג שהוא, אם אתה בברכות קריאת שמע, אסור לענות אמן באמצע הברכה, למעט אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, או פסוקי קדוש וברוך בקדושה ועניית ברכו. ראה בהרחבה בשו”ע ומשנה ברורה בסי’ סו סעיף ג. אולם בין הפרקים מותר לענות. ראה משנה ברורה שם ס”ק כג. בין גאל ישראל לשמונה עשרה הכל אסור, וכמובן גם בתוך השמונה עשרה. באלוקי נצור, ניתן להפסיק ולומר יהיו לרצון אמרי פי וכו', ואז אפשר לענות אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, ופסוקי קדוש וברוך של קדושה ואמן של אתה קדוש. וראה כאן עוד תשובות בענין זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בפסוקי דזמרה ניתן לדלג כדי להספיק, המינימום הוא אמירת ברוך שאמר אשרי ישתבח, ראה את כל הסדר במשנה ברורה בסי' נב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל