לתרומות לחץ כאן

גזל בגיל 16 – התארחתי במלון ללא תשלום

שאלה:

נכנסתי לבית מלון בגיל 16 – לפני שחזרתי בתשובה, הצטרפתי לחדר של אחותי אבל עליי לא שילמו, במשך 10 ימים בקיץ.
אני לא יודעת כמה זה עלה אילו הייתי נדרשת לשלם, אבל בשל כך שהמלון החליף בעלים והשותפות הקודמת התפרקה התקשיתי להחזיר אז אמרו לי לעשות צורכי רבים תרמתי לאיחוד הצלה 2000 שח אבל אני לא יודעת אם זה מספיק, ואין לי איך לבדוק והספקות ממש מציקים לי …

תשובה:

שלום וברכה,

התשלום ששילמת מכסה את הגזל שלקחת מהמלון. את שאר החוב שיש לך למלון אין את ההלכה של צורכי רבים. וצריך לעשות תשובה – להתחרט על הנעשה ולקבל שמכאן והילך להקפיד בדברים אלו. וגדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד ואין צורך להיכנס לצער ולספקות.

בהצלחה.

מקורות:

ישנה הלכה שאדם שגזל ולא יודע למי להחזיר שיעשה עם הממון שגזל צורכי רבים – לתת למקום ציבורי. הסיבה לכך כדי להוציא את הגזל מתחת ידו. דין זה נאמר דווקא בגזל ממון אבל אם לא שילם על שירות או שהזיק ולא יודע למי לשלם אין את ההלכה של עשיית צורכי רבים. ולכן אם התארח ללא תשלום יש איסור שלא משלם על השרות, וגם גזל שלוקח את האוכל ללא תשלום. ולכן על השווי של האוכל צריך לעשות צורכי רבים, אבל על שאר השרותים שקיבל במלון לא לקח ממון אלא השתמש ללא תשלום ולמרות שיש איסור לעשות כן אבל לא נחשב שיש ממון של גזל בידו, ולכן אין על זה את ההלכה של צורכי רבים. ולכן תשלום של 2000 ש"ח עבור 10 ימים ודאי מכסה את הגזל ועל שאר החוב אין את העצה של צורכי רבים. ויש לעשות תשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל