שאלה:
חתכתי שום בסכין חלבי ואח"כ בסכין בשרי, שניהם לא בני יומן, את כל השום שמתי בסיר דגים בשרי לא בן יומו. מה דין הדגים ודינו של הסיר
תשובה:
שלום וברכה
אני מניח שלא צלית את השום לבד בסיר בלי הדגים, אלא שמת הכל ביחד, כך שלגבי הסיר הבשרי ההתייחסות אינה כאל דבר חריף, וממילא אין איסור במאכל, יש בו שום חלבי והוא נעשה בסיר חלבי שאינו בן יומו. לגבי הסיר עצמו אם הוא טעון הכשרה, יש להקל, כיון שיש כאן צירוף של שתי חומרות יחד, נ"ט בר נ"ט וגם אינו בן יומו, שבזה ידועה שיטת הבית מאיר להקל, ובצירוף הצד שאולי יש פי שישים במאכל כנגד השום.
ישר כח הרב
אך ילמדנו רבינו הצד השלישי לכאורה אינו, שהרי השום מילתא דעביד לטעמא ואינו בטל כמבואר בסימן צ"ח ס"ק יא בט"ז ופתחי תשובה שם.
השום עביד לטעמא אבל לא הבשר או החלב הבלוע בו, זו טעות נפוצה.
מה עם השום הבשרי הרי חתך עם שני סכינים
אמת, כנראה הרב המשיב בזמנו לא שם לב לפרט זה, במקרה זה נצטרך לדעת בדיוק כמה נחתך בסכין השני ואם יש שישים כנגדו [לגבי הטעם חלבי בשרי שבו אין את הכלל של מלתא דעביד לטעמא].
השאר תגובה