לתרומות לחץ כאן

חבר שהדליק נרגילה ונשרף הבית

שאלה:

שלום וברכה
רציתי לשאול לגבי שריפה שנגרמה אצלי בדירה בשוגג עי חבר על מי לשאת בנזק,
אני רווק וגר בדירה לבד והזמנתי כמה חברים לשבת, בערב שבת חבר החליט לפתוח נרגילה בדירה ובשביל להבעיר את הגחלים הוא הדליק אמגזית והשתחרר שם ההברגה ונדלק כל המיכל גז ונגרם נזק לקירות לכיור וטיפה למזגן, האם הוא צריך לשאת בכל הנזק בגלל שלמעשה בפועל הוא זה שגרם לשריפה או שגם אני צריך להשתתף בגלל שלמעשה הדירה שלי או אולי גם כל שאר החברים כי בתכלס כולם היו נהנים מהנרגילה,
אשמח לקבל תשובה
תודה רבה ויישר כוח

תשובה:

שלום וברכה,

ערב שבת ודאי הכוונה לפני שבת. בשבת אסור להדליק ואם הדליק אש והזיק פטור משום קים ליה בדרבא מיניה.

בעל הדירה והחברים פטורים מתשלום הנזק כיון שהם לא שותפים למעשה הדליקה.

הבחור שהדליק את האמגזית: אם האמגזית הייתה סגורה ותקינה ואירע מקרה שהשתחרר ההברגה, פטור על הנזק, כדין הדליק אש שהייתה שמורה ויצאה האש והזיקה שפטור מתשלומים. אם האמגזית לא היה תקינה או לא מוברגת בצורה תקינה – חייב המזיק למרות ששמר עליה. 

בהצלחה.

מקורות:

כתב השו"ע סימן תיח סעיף ד הדליק אש והרחיק כראוי ויצאה האש והזיקה פטור המזיק. ובסימן קנה כתב השו"ע שבתנור שבתוך ביתו אם פרצה אש והזיק את השכנים חייב לשלם – גם אם הרחיק את התנור לפי תקנות חז"ל. והקשו הראשונים ששתי הלכות אלו סותרים. תירץ הרי"ף שבסימן תיח מדליק פעם אחת והרחיק את כל הראוי להרחיק ואם פרצה שריפה הרי זה אונס. אולם בתנור שבתוך ביתו שדולק תדיר צריך לבדוק שלא יגיע נזק לחברו, ואם יצא האש והזיקה חייב. הקצות תירץ שבתנור אין זה הרחקה מוחלטת ויכול להיות שהאש תבער ותזיק ולכן חייב לשלם אם הזיק. אולם בסימן תיח שהרחיק הרחקה מוחלטת שאין היגיון שהאש תבער ותשרוף ולכן אם יצאה האש והזיקה פטור. ולפ"ז גם באמגזית אם הייתה האמגזית תקינה דינו כהרחיק כראוי כיון שזה אמרו לבעור ולשרוף כלל, ופטור מלשלם. אבל אם האמגזית לא היתה תקינה לא מן הנמנע שהאש תפרוץ ותזיק מי שהדליק חייב לשלם את הנזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל