לתרומות לחץ כאן

תחנון במקום שאין ספר תורה

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה,
אנחנו בעבודה מתפללים מנחה באולם/חדר/משרד, איפה שאין ספר תורה ואין ספרי לימוד/חומשים וכו'. יש סידורים וכמה סיפרי מוסר או ספרי "הלכה יומי".
לפי אשכנזים (ליטאיים), איך אומרים תחנון אם בכלל. ומה אם מתפללים עם ספרדים ואחד מהם הוא הש"ץ. אומרים י"ג מידות? וידוי?
יישר כח!

תשובה:

שלום וברכה

בני אשכנז לא יוכלו לומר שם תחנון, אלא אם כן בירושלים שיש שמצדדים שגם בשכונות החדשות אומרים גם בלי ספר תורה  ובזה כל אחד יעשה כדעת רבו [אמנם אני קיבלתי שספרים לבד לא מספיק וירושלים החדשה לבד לא מספיק, ורק בשניהם יחד ניתן לסמוך, ראה במקורות, וכאן אני מבין שאין ספרים]. ספרדים יאמרו רגיל עם וידוי ותחנון וי"ג מידות.

גם אשכנזים יאמרו את המזמור כרגיל רק בלי נפילת אפיים.

מקורות:

המקור שלא לומר תחנון אלא כשיש ס"ת, הוא בספר הרוקח (סי' שכד). ומרן בב"י (סי' קלא) הביאו וכתב ע"ד: ואני אומר, אם קבלה נקבל, ואם לדין, יש תשובה. ובשו"ע השמיט דבריו, משום דלא ס"ל. וגם מדברי השו"ע (סי' קלא ס"ד) לגבי בית האבל מוכח שאין הדבר תלוי בס"ת. ועי' שיירי כנה"ג (הגב"י ד) שכתב דמהר"א גאליקו בתשו' כת"י הסכים לדברי הב"י. וכתב עוד שמנהג המהרי"ט כמרן השו"ע. ושכן נהג בעצמו. וכ"כ מרן החיד"א בברכ"י (א ובשיו"ב א), וכך המנהג לדינא. ועי' ילקו"י (מהד' תשס"ד עמ' שפו).

לדעת הרוקח, יש שכתבו דה"ה אם יש ספרי קודש בבית, דינו כמקום שיש בו ס"ת, ואפשר לומר תחנון, וכ"כ בשיירי כנה"ג (הגב"י ו) ועוד. וכן הביאו החת"ס (בהג' לשו"ע שם) והאג"מ (ח"ה מאו"ח סי' כ אות ה), ועי' ארחות רבינו (ח"א עמ' סז). אולם לדעת מרן השו"ע נראה דא"צ בזה, ובלא"ה אומרים נפילת אפים. וגם בשיירי כנה"ג כתב להדיא דהיינו דוקא לדעת הרוקח.

לגבי בני אשכנז, יש שהורו, שגם אלו שנוהגים בירושלים החדשה שלא ליפול אפיים ללא ספר תורה, כשיש שאר ספרים יוכלו להקל בכך בצירוף שתי שיטות אלו, וכן קיבלתי מגדולי הוראה. על מנהג ירושלים בזה, ראה ס' ארץ ישראל לרי"מ טוקוצ'ינסקי סי' א סעי' ט. על המחמירים בזה בירושלים החדשה, ראה ס' אישי ישראל פרק כה הערה לט בשם הגרש"ז אויערבך.

על כך שיש לומר מזמור זה ללא נפילת אפיים כשאין ס"ת, ראה כף החיים סי' קלא ס"ק מ.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בס"ד
    יישר כח!
    ומה לגבי י"ג מידות? על זה, לא "תלוים" אם יש ס"ת או אין, נכון?. זאת אומרת שאם הציבור אומר, אני חייב להגיד או גם לא להגיד.
    לגבי התחנון, אז רק להגיד את מזמור בישיבה בלי נפילת אפיים ובלי ודוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל