לתרומות לחץ כאן

מעשה שבת

שאלה:

אם הדלקתי אור בשירותים לפני שבת על מנת שיהיה לי אור דלוק בשבת ועבר שם מישהו שאינו שומר תורה ומצוות וכיבה את האור אבל מיד אחרי זה הדליק האם מותר לי להנות מהאור שלכאורה בכל מקרה הייתי נהנה ממנו?
(הנאה כגון קריאה בעיתון)

תשובה:

אסור ליהנות מאור זה, כיון שהוא הודלק באיסור. אבל כפי שציינת בשאלתך, עצם השהות שם אינה נחשבת הנאה, רק קריאה וכדומה שאינה יכולה להעשות בלי אור היא זו שאסורה.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ואם אור זה אינו מדאורייתא כמו שמצוי כהיום לדים וכדומה שלדעת הגרשז"א ועוד הם רק מדרבנן האם אפשר יהיה לסמוך על האחרונים שסוברים שבדרבנן נקטינן כרבי מאיר ולהתיר את ההשתמשות אפילו לקריאת עיתון?

  2. במעשה שבת דרבנן המ"ב לכאורה מיקל גם לכתחילה ודלא כפמ"ג
    ולכן הדגשתי ששאלתי הוא באם נגדיר את האיסור מדרבנן..

    וכמו כן בדרך כלל האנשים שאינם שומתומ"צ כהיום הם שוגגים לכאורה

  3. לגבי השאלה אם היה האור דלוק בביה"כ ובא מישהו וכיבה והדליק, האם רשאים להשתמש בזה בשבת.

    נראה שיש להתיר, וזאת מכיון ש"אין אדם אוסר דבר שאינו שלו", וכיון שהיה ראוי לשימוש לפני זה (שהרי האור היה דלוק) אין בכח העבריין לאסור השימוש באור (אפילו לקרוא באור זה).
    ורק במקרה שהאור לא היה דלוק לפני זה ובא עבריין והדליקו, אז יש לאסור הקריאה באור זה מדין "מעשה שבת", אך כמובן שאין לאסור לילך לביה"כ בגלל זה שהרי זה יכול לעשות גם בלי האור, ורק הקריאה באור זה תיאסר.
    כן יוצא ממ"ש בפסקי תשובות סי' שיח אות ה, עיי"ש היטב. אך רצוי שהרב שליט"א יאשר זאת.

  4. זה נכון במקרה מאוד ספציפי, שהבעלים הוא השני ולא זה שכיבה והדליק, כאן בשאלה מדובר בילד שגר אצל ההורים, ואחד ההורים כיבה והדליק… ואגב זה נאמר בגוי, וחידוש בשבילי דבריו שזה מועיל גם בישראל ולא מצאתי לזה מקור ברור כרגע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל