לתרומות לחץ כאן

תיקון נזק ברכב, החלפה או תיקון

שאלה:

שלום,
פגעתי ברכבי ברכב חונה וגרמתי נזק לטמבון האחורי של הרכב.
לתקן את הנזק באמצעות פחחות עולה כ600-1000 ש"ח, להחליף לטמבון חדש עולה כ10,000 ש"ח ויותר.
שאלתי האם בעל הרכב יכול לדרוש ממני דמי החלפה לטמבון חדש או רק דמי תיקון?
ושאלה נוספת בעניין, בעל הרכב מתמהמה מלגשת למוסך לתיקון/בדיקה/החלפה של הטמבון, ובכל פעם שאני מזכיר לו מדיי פעם הוא אומר שהוא עסוק, האם יש לי דרך לחייב אותו לבצע את התיקון? או שאולי אם אני ניגש אליו ומבקש לשלם והוא דוחה אותי אני יכול להיות פטור מתשלום? או כל רעיון אחר שיגרום לי לסיים את העניין?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

1. המזיק צריך לתקן את הנזק ולא חייב לקנות חדש. ויש לשלם לפי מחיר של תיקון במוסך.

2. אין עליך חובה לתקן אלא לשלם לו את המחיר של התיקון בלבד. וכן אין אפשרות לחייב את הניזק שיתקן את הרכב והניזק יכול להחליט שלא לתקן אלא לקחת את הכסף לצרכים אחרים. ולכן תברר את המחיר של התיקון ותשלם לו את המחיר.

בהצלחה.

מקורות:

1. מזיק משלם את הפחת של הנזק ולא צריך לקחת את השברים ולתת חדש (שו"ע חו"מ סימן שפז) בשונה מגנב וגזלן שמחייבים אותם לקחת את השברים ולתת חדש לבעלים (שו"ע סימן שנד סעיף ה). ולכן מזיק משלם את דמי התיקון בלבד ואל צריך לשלם את המחיר של כל הטמבון.

2. נחלקו הפוסקים האם מזיק חייב לתקן את הנזק (ש"ך סימן שפז וסימן צה), או שחייב לשלם את הנזק ולא חייב לתקן (חזו"א ב"ק סימן ו ס"ק ג). הפוסקים נוקטים כחזו"א שמזיק חייב לשלם ולא לתקן. במקרה הנ"ל שהניזק לא מאפשר לתקן ודאי שהמזיק נפטר בתשלומי הנזק.

הניזק לא חייב לתקן את הנזק אלא רשאי לדרוש את התשלום ולהשתמש בכסף לדברים אחרים. ולמרות שמצאנו בגמרא ב"ק פה, א שהניזק לא יכול לדרוש את התשלום של הריפוי ושיתרפא בעצמו, שאומר המזיק שמא לא תרפא את עצמך וייקראו לי שור המזיק. אך כל זה בנזק של אדם שייראו אותו חולה ויתלו את הנזק במזיק לעולם. אבל בנזקי ממון יכול הניזק לדרוש את הכסף לעצמו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל