לתרומות לחץ כאן

מלך בישראל – טוב או רע?

שאלה:

שלום רב.
אם אינני טועה הבנתי שלפני שהמליכו מלך על ישראל שמואל הנביא הזהיר אותם כמה וכמה ופעמים וסוג של רמז שלא כדאי להם
ובכל זאת יש מצווה לשים עלינו מלך
ובתורה יהיה כתוב משהו לא טוב? התורה היא סוג של דף הוראות לחיים היא תביא הוראה שגויה ?
, זאת אומרת שכן צריך מלך, אז למה שמואל כל כך מרתיע ממלך אם זהו דבר טוב ?
תודה רבה על הקריאה כבוד הרב.

תשובה:

שלום וברכה

שאלה זו ידועה ונאמרו בה ביאורים רבים: בס' באר משה שמואל א ח מבאר שבתורה נאמר שום תשים עליך מלך – שתהא אימתו עליך, והם ביקשו שימה "לנו" לתועלת שלנו, וכן נימקו שישפטנו ככל הגויים אשר סביבותינו, כלומר הרצון היה להיות עם ככל העמים ולא להתחזק ביראת שמים ולחפש מנהיג רוחני. וכן ביארו בספרים רבים. ובאופן דומה גם בכלי יקר פ' שופטים.

באופן דומה מאריך לבאר בס' ערוגות הבשם – שופטים, שהם מאסו בהנהגת שמואל שכבר זקן וביקשו מלך שיספק את צרכיהם, ובזה הם בעצם מאסו בהנהגת ה' שאותה המלך אמור לייצג.

לסיכומו של דבר, מינוי מלך היא אחת המצוות שבני ישראל נצטוו בכניסתם לארץ ונקיימה במהרה בימינו אבל מתוך מטרה להתחכד יחד לעבודת ה' ולא מתוך מטרה להקים לנו שלטון עצמאי לאומני ככל הגויים סביבותינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל