לתרומות לחץ כאן

לברך בתוך גיקוזי

שאלה:

שלום
נשאלתי האם בנופש שמשכירים צימר ויש גיקוזי בסלון באמצע הצימר
האם מותר לברך על משקה כאשר שוהה ומתרחץ "בתוך הגיקוזי"(עם בגד ים וכיסוי ראש.
לכאורה רק בחדר הגיקוזי עצמו (הסלון)יהיה מותר דלא דמ למרחץ משא"כ בתוך הגיקוזי עצמו דנפיש הבליה כ"נ לכאורה.
וראיתי שהשבתם בעבר על שאלה מעין זו ומתשובתכם ניכר שהתרתם לברך "בחדר שבו הגיקוזי" (בסלון) ולא בגיקוזי החם עצמו כ"נ. מצ"ב תשובתכם בעבר.
כ״ד באב ה׳תשע״ה (09/08/2015)
שלום הרב,
1.האם חדר שיש בו ג'קוזי מותר להגיד דברים שבקדושה?
כמו תפילה או הנחת תפילין למשל
2.האם מותר לברך בלי חולצה כאשר האדם בתוך הגקוזי?
3. האם מותר לברך מחוץ לגקוזי בבגדים מלאים ואז להכנס אליו ולהמשיך לשתות ולאכול?

תשובה:

שלום רב

1. כיון שעיקר השימוש בחדר הוא למגורים, והג'קוזי הוא הטפל, וכן מקפידים על נקיון המקום וכבודו, מותר לברך ולהתפלל שם. וראה משנה ברורה סי' פד ס"ק ג, שאפילו בבית המרחץ עצמו במקום שקצתם לבושים קצתם ערומים, אם הבלן המנהל את המקום גר שם מותר לומר באותו מקום דברי תורה וקדושה, ובודאי הוא כך במקום שעיקרו למגורים.

3. מותר.

בילוי נעים!

תשובה:

לכאורה כדבריך, ככל שהג'קוזי חם ונפיש הבליה אין לברך בפנים, אבל אם משתמשים בו כך שלא לרחיצה ממש אלא לבילוי, מקפידים על נקיון המקום ולא מזיעים שם ולא נמצאים בו ערומים ממש, וזה שימושו התדיר עדיין דינו עצמו גם כבית החיצון ומותר. אלא שלא ברור לי מה באמת דרך השימוש התדיר בזה..

מקורות:

משנה ברורה סימן פד ס"ק ג: וקצת ערומים – י"א דאפילו אם עכשיו כולם לבושים או שאין שם אדם כלל מ"מ כיון דהבית מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת דין מרחץ עליו ויש מקילים בזה ולדבריהם בחדר שדר שם הבלן וב"א עומדים שם ג"כ ערומים שרי לומר ד"ת וקידוש ותפלה באין שם אדם. וכ"ז לענין בית אמצעי אבל בית הפנימי שכולם עומדים שם ערומים ורוחצין שם הוא מאוס טפי ולכו"ע דינו כבית הכסא ואסור אפילו אין שם אדם ואפילו היתה דרכו של אותו המרחץ לרחוץ בו רק בימות החמה ובימי החורף הוא סגור מ"מ גם אז כל דיני מרחץ עליו דלא נעקר עדיין שמו ממנו אך אם עשו שינוי מעשה בגופו כגון שעקרו שם תנורו וכיוצא בו ועשוהו בית דירה מותר לו להניח בפתחו מזוזה ולברך עליה ולקרות ולהתפלל שם וכן הדין לענין בה"כ:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום
    תודה על המענה.
    ולעניין מה שכתב כת"ר לכאורה לנסות לחלק בין רחיצת תענוג לרחיצת בילוי.
    כן היה נראה לכאורה שרצה לומר האור לציון
    ונפלאתי מאד ממה שראיתי שכתב שם בשו"ת אור לציון ח"ב פ"ו תשובה טז, שכתב להתיר לברך במקוה חם ע"פ דברי הט"ז הנ"ל וכפי איך שפרשו המחזיק ברכה וכתב שם ליישב היאך התירו לברך במקום הבלא וזוהמא ויצא לחדש דכיון דהמקוה אינו עשוי לקבל מותרות האדם רק עשוי לטהרה שרי לברך בתוכו והוא פלא כיון שמבואר בכס"מ שקיבל דברי ר' מנוח שלא חילקו בהכי היאך יכתוב סברא בעלמא המפורשת להיפך בדברי ר' מנוח ושאר הראשונים.

    והנה הגאון אור לציון לא נעלמה מעינו טענה זו אלא שכתב שכיון שכך נהגו אין בזה כל חשש והוא לשיטתו בפרקי מבוא שבריש הספר ענף ג' אות ב' דבמקום מנהג עבדינן אפילו כנגד מרן הש"ע ואפילו במנהג שהונהג אחר מרן הש"ע והנה אף תמצא לומר שכך הוא מכל מקום כיון שהדבר מבואר בראשונים להיפך אינו ענין רק לגדרי קבלת דברי מרן הש"ע אלא הוא שנוי בעיקר לימוד הסוגיא ואיך נפנה מדברי הראשונים ע"פ סברא בעלמא וע"פ מנהג שהונהג רק אחר מרן הש"ע, וצע"ג.
    שו"ר להראש"ל בילקו"י (סימן פד עמ' תשב') דמייתי להאורל"צ הנ"ל ודחה דבריו ע"ש. ןכן דחה דבריו ביבי"א ח"ט בהערות על האור לציון יעו"ש.
    וע"פ זה נוטה אני להורות להחמיר בדבר זה ולא לברך בגיקוזי החם.

  2. אני לא התכוונתי לדיון הרחב הזה, עסקתי בו אגב בהרחבה גם כאן באתר, וכן הוא מובא בס' משנת הגר שהיה בעריכתי לפני שנים, בענין מנהג הנשים לברך על הטבילה בתוך המקווה שכידוע כך הוא מנהג בנות אשכנז. כאן אולי יש צד קולא יותר, במידה ובאים לשם דוקא נקיים, ומתענגים בעצם הרחיצה כמו בבריכת שחייה, ואין כל זוהמה. אינני יודע אם תמיד זה המצב, אבל אם זה כך, ובמקרים רבים זה כך, יש מקלחת בחדר נפרד ושם מתקלחים, והג'קוזי עשוי רק לעונג כמו בריכה, צידדתי שיתכן ויהיה מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל