לתרומות לחץ כאן

פגיעה ברכב שחוסם את המעבר

שאלה:

שלום,
מה הדין עם היתה מכונית שחסמה כמעט את כל הגישה לעבור במקום שהיא צריכה להשאיר מעבר והיה לי עומדן שאולי אני יעבור ושיפשפתי אותה ועוד התקרבתי וראיתי שאני לא היחיד ששיפשף אותה מה הדין

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש אפשרות לעבור בדוחק אסור להזיק את הנהג למרות שהנהג חנה במקום שלא כדין. ואם הזיק חייב לשלם. אם לא ניתן לעבור כלל ואם עובר יזיק את הרכב הסמוך בשפשוף קל, מותר לעבור ולהזיק את הרכב אם הנזק הוא קטן מאוד.

בהצלחה.

מקורות:

נפסק בהלכה (שו"ע סימן ד) שעביד איניש דינא לנפשיה. ורכב שחוסם לו את המעבר יכול לעשות דין לעצמו. אולם רק אם אין אפשרות כלל לעבור, אבל אם יש אפשרות לעבור בדוחק עליו לעבור לאט לאט כדי שלא יזיק כמבואר בתוספות (ב"ק כח, א ד"ה משבר) שביארו שאינו צריך לטרוח כדי לא להזיק אבל אם יכול לעבור מבלי שיזיק אסור לו להזיק.

בעלון המשפט גיליון מספר 30 מאמר של הגאון הרב משה מרדכי פרבשטיין שהוכיח שגם שיש את ההיתר של עביד איניש דינא לנפשיה נאמר רק אם יש סבירות בין הנזק שעשה כדי להציל את ממונו, אבל לא יכול להזיק ממון רב של חברו כדי להציל ממון מעט שלו. ולכן אם אסור להזיק רכב שחוסם מעבר בהיזק גדול כדי שיוכל לעבור. אבל אם מדובר בשפשוף קל והנזק הוא קל יש להקל בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל