שאלה:
שלום הרב,
מצאתי בישובי בית כנסת שמתפללים בו נוסח אשכנז (בישובי יש רק שניים כאלה, כל היתר עדות המזרח), מתפללי בית הכנסת משתייכים לזרם הציונות הדתית, מיודד עם כמה מהם, אנשים מאירי פנים.
לפי הלו"ז שקיבלתי מתפללים בו מנחה לאחר הפלג: כיום הפלג סביבות 18:15 והם מתפללים מנחה ב19:30 (היום העדפתי להתפלל מנחה יחידה כי לא הבנתי את פשר הדבר הלכתית ואמרתי לעצמי קודם אתייעץ אתך לגבי מנחה לאחר הפלג) וערבית ב20:10/20:30.
מדוע הם נוהגים כך?
הופתעתי מהנוהג.
תודה מראש
תשובה:
לא הבנתי את שאלתך, מה שהם עושים זה המנהג הנכון לכתחילה, תפילת מנחה לפני פלג זה רק למי שמתפלל ערבית לפני השקיעה – לאחר פלג, אבל מי שמתפלל ערבית בזמנה כמו השם נוהגים וזה מצויין, רשאי להתפלל מנחה עד השקיעה.
הסבר הענין, משום שבגמרא יש מחלוקת עד מתי זמן מנחה וממתי זמן ערבית שהוא מיד לאחריה:
רבי יהודה אמר מנחה עד פלג וערבית אחרי פלג, וחכמים אמרו מנחה עד השקיעה וערבית מצאת הכוכבים, ואמרו בגמרא שאפשר לנהוג ככל אחת מהשיטות האלו, אבל לא לעשות דבר הסותר את עצמו מיניה וביה – כלומר אי אפשר להתפלל מנחה אחרי פלג וערבית לפני השקיעה…
בהצלחה
נ.ב. חשוב מאוד לציין, אדם שמתפלל ערבית לפני השקיעה, חייב לקרוא שוב קריאת שמע בלילה לאחר צאת הכוכבים, כי קריאת שמע ודאי זמנה אחרי צאת הכוכבים ולא לפני, אמירתה קודם היא רק כחלק מסדר תפילת ערבית ולא יוצאים בה ידי חובה.
תודה הרב,
פשוט אני חשבתי ש'פלג מנחה' אומר שעד הפלג מתפללים מנחה ולאחריו ערבית – כלומר, חשבתי שאין להתפלל מנחה לאחר זמן הפלג
תודה על ההבהרה
אדרבה, המהודר הוא לעשות כפי שציינת מבית הכנסת הנ"ל.
אני חושב ש'נפל לי האסימון', בסדר הקרבנות אנחנו מזכירים את קרבן התמיד שבין הערביים, כלומר המנחה. אז מלכתחילה בין הערביים, זה זה – לקראת הערב ולא הצהריים המוקדמים, זו הייתה כוונת החכמים?
נכון מאוד, המחלוקת היא מתי מסתיים זמן הקרבת קרבן תמיד של בין הערביים. והמנחה היא כנגדו.
השאר תגובה