לתרומות לחץ כאן

הכשרת מטבח יד2 / שיש כיורים מדיח כלים

שאלה:

אנו מעוניינים לקנות מטבח יד 2, אך רוב המטבחים שאנו חושבים לבדוק, כנראה היו אצל משפחות שלא שמרו כשרות.
כיצד ניתן לרכוש מטבח כזה?
אילו דברים ניתן להכשיר ואילו לא?

(כיורים, שיש, שולחן, תנור, מדיח וכו'. אני מניח שבכל הנ"ל יש סוגים שאפשר להכשיר בקלות ויש יותר בעיתיים)

תשובה:

שלום וברכה

אכן זה לא כל כך פשוט. שולחן אין בעיה, מנקים אותו היטב ועושים לו הגעלה מקומקום חשמלי וזהו.

הכשרת שיש:

שיש רגיל ודאי ניתן להכשיר באופן שיבואר להלן. בנוגע להכשרת שיש קיסר נחלקו הדעות, יש שהחמירו שדינו ככלי חרס שלא מועילה לו הגעלה, כיון שהוא עשוי אבנים קטנות טחונות כעין חול, וכן משום שאדם חסר עליו שלא לחממו מידי כדי שלא יבקע, אך להלכה נהגו להקל בדבר בשעת הצורך.

אופן ההכשרה: לכתחילה לא מספיק לשפוך מים רותחים על השיש, אלא יש להניח עליו אבן או מתכת מלובנת, כדי שהמים שעל השיש לא יצטננו על ידו, ולהעביר את האבן על פני השיש. אחר כך יש לרוחצו במים קרים. אפשרות נוספת יש, לערות מים רותחים בשפע על השיש בעדו מחובר לחשמל ומעלה בועות ,אולם, לכתחילה אם אפשר עדיף לעשות באופן הראשון. קודם ההכשרה על ידי אבן מלובנת יש לברר את עמידותו של השיש שלא יסדק [בעיקר בשיש קיסר, שם בדרך כלל לא ניתן לעשות עם אבן מלובנת!]. אין צורך לערות על השיש מספר פעמים מסויים, אלא רק לוודא שמים רותחים הגיעו לכל חלקיו. כמובן, אם יש מים צוננים על השיש מהעירוי הקודם יש לנגבו לפני העירוי הבא. שיש גרניט ניתן להכשירו לכל הדעות באופן האמור.

לפני ההכשרה יש לנקותו היטב בחומר פוגם ולהמתין 24 שעות ללא שימוש.

שיש קיסר שלא ניתן להכשירו באבן מלובנת, יש להגעילו שלוש פעמים.

הכשרת כיורים:

כיורי חרס לא ניתן להכשיר, וכמו כל כלי חרס שאין להם הכשרה. כיור מתכת ניתן להכשיר, ואופן ההכשרה יהיה כך:

יש להניח ברזל מלובן ולשפוך על הכיור כאשר הברזל מונח שם ולהזיזו ממקום למקום כדי שיגיע על כל הכיור [ולכל הפחות יש להקפיד לשפוך את המים מהקומקום החשמלי כאשר הוא עדיין מחובר לחשמל ולחוץ כדי שכל הזמן יעלה רתיחות]

כל זה הוא בין למנהג האשכנזים ובין למנהג הספרדים, אמנם יש שכתבו שלמנהג הספרדים, די לכתחילה בעירוי מכלי ראשון, דהיינו לחמם קומקום מים חמים ולשפוך את המים על הכיור.

מדיח כלים:

את גוף המדיח ניתן להכשיר על ידי הפעלתו על חומו המירבי עם חומרי הניקוי שלו באופן הבא: אם החלק הפנימי של המדיח והמגשים עשויים מניארוסטה או אלומיניום או בשעת הדחק גדול ובמקום הפסד אפילו הם פלסטיק, אפשר להכשיר את המדיח עם המגשים, על ידי שמנקים את כל מדיח ואת כל החריצים, עד שלא נשאר שום לכלוך ממשי, ואחר כך יש להפעיל את המדיח ולעשות שטיפה בדרגת החום הגבוה ביותר שלו. אולם מדיח שתוכו רצוף בפורצלן, אי אפשר להכשירו. [ומה שכתבנו שגם אם יש מגשים פלסטיק אפשר להכשיר, זהו משום שיש כאן הפסד מרובה ולכן מי שרוצה להקל יש לו על מי לסמוך, אבל ראוי לבעל נפש להחמיר ולא להכשיר את המגשים, בודאי לא כאשר ההכשרה היא משום פסח ולא משו בשר בחלב שאז אם לא יכשיר יצטרך לקנות חדש].

מקורות:

בענין הכשרת מדיח כלים עיין באג”מ ח”ג סימן נ”ו, ובספר הגעלת כלים פי”ג אות רכ”ה ועיין בקובץ מבית לוי ח”א עמוד ל’ ובספר קיצור שולחן ערוך (פפויפר) הלכות הכשרת כלים פרק ז’. כידוע נחלקו הפוסקים אם כלי פלסטיק ניתרים על ידי הגעלה או לא, דעת האג”מ או”ח ח”ב סימן צ”ב שכלי פלסטיק אינם נתרים בהגעלה, אולם דעת המנח”י ח”ג סימן ס”ז שאם אין סיכון שהכלי יתקלקל בהגעלה, כלי פלסטיק ניתרים בהגעלה. וכ”ד החלקת יעקב ח”ב סימן קס”ג ועיין ציץ אליעזר ח”ד סימן ו’ וחזון עובדיה הל’ הגעלה סעיף ז’  ועיין סידור פסח כהלכתו פ”ט הערה 49 בשם הגרי”ש אלישיב. ומכיון שהמגשים עולים הרבה כסף, אפשר להקל במקום הפסד ולסמוך על דעת המקילים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה היפה. יש אומרים (על אף שחלק מטעמו הוא משום שהתורה לא התירה במפורש דבר שלא היה בעבר) שהאג"מ חזר בו או דיבר רק על פלסטיק בזמנו שהיה הרבה פחות קשיח ועמיד (וכולם עמידים בהגעלה) ודומה לכלים חד פעמיים, משא"כ בכלי הפלסטיק הרב פעמייים כיום שהם מחומר טוב ואיכותי. וגם נראה שרוב הפוסקים כיום חולקים עליו. האם אפשר להקל בכך גם לא בשעת הדחק?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל