לתרומות לחץ כאן

קרבן על ספק איסור

שאלה:

ב"ה
שלום לכבוד הרב
אדם שחילל שבת בכניסת השבת לגאונים קודם זמן ר"ת
וכן אדם שבישל לח שבושל כבר שלרמבם מותר ולש'ע אסור
האם נחשב שעבר איסור דאורייתא של סקילה לענין שאם היה בית המקדש צריך להביא חטאת
או שכיון שהדבר שנוי במחלוקת אין זה מוחלט
תודה

תשובה:

באופן כללי דבר השנוי במחלוקת במידה ונניח מחלוקת זו לא תהיה מוכרעת בזמן בית המקדש, אינו יכול להביא חטאת שהרי זה ספק, אלא שיש מושג של אשם תלוי. לשון הרמב"ם שגגות ח א:

"כל חטא שחייבין על שגגתו חטאת קבועה, חייבין על לא הודע שלו אשם תלוי. ומה הוא 'לא הודע'? אם נסתפק לו אם שגג בדבר זה או לא שגג – הרי זה מִצוה להקריב אשם, שנאמר: 'ולא ידע ואשֵם ונשא עונו והביא איל תמים מן הצאן בערכך לאשם'. וזה הוא הנקרא אשם תלוי, מפני שהוא מכפר על הספק, ותולה לו עד שיוָדע לו בוודאי שחטא בשגגה, ויקריב חטאתו."

אינני נכנס כרגע לשאלה אם לח שנצטנן לאוסרים הוא דאורייתא או דרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל