לתרומות לחץ כאן

האם כיס מכנסיים הוא מוקצה

שאלה:

האם כיס של מכנסיים שמניח בו ע"פ רוב דברים אסורים כגון ארנק כרטיסי אשראי וכדומה נחשב כלי שמלאכתו לאיסור נפק"מ שיש לו מקום אחר לשים בו דברים או להכניס ידיו לכיסיו סתם

ת

שלום וברכה

 

כיס סתם שעשוי כחלק מן המכנסיים בכל המכנסיים שכיום רגלים ללבוש, הרי שאין שייך לדון אותו כמוקצה משום שהוא כלי שמלאכתו לאיסור. כיון שהוא מיועד לכתחילה להכניס כל דבר בשווה ולאו דוקא חפצי מוקצה, שהרי בכל מכנסיים מכינים כזה כיס, ומעיידים אותו לשים שם כל דבר, ועוד שמייעדים אותו גם לכל יום וגם לדברים ששמים בתוך הכיס לשבת, וא"כ הוא איננו מיוחד דוקא לדברים שהם מוקצה, ואפילו באדם שרגיל לשים בו חפצי מוקצה, מ"מ אין הכיס מבחינתו מיועד לשימוש דוקא באותם החפצים שהרי עדיין הוא שם בו גם דברים אחרים שהם לא מוקצה, כגון טישוי או מפתח ודברים דומים שהדרך הוא להתשמש בהם גם בשבת, ונמצא שהכיס מיועד מראש גם לדברים אלו ולא רק לדברים האסורים ולכן לא שייך שהוא יחשב כלי שמלאכתו לאיסור. ולכן גם אם נדון אותו לעצמו שלא בטפלות למכנס [וכפי שראוי לדון כאשר הוא כיס שלם שבד המכנס אינו חלק ממנו, כידוע בהל' בסיס לדבר האסור] הוא לא מוקצה.

שובה:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל