פדיון כפרות עכשיו

ברכת התורה אחר שינת עראי / הולדת ריח במקלוני מפיץ ריח

שאלה:

שלום הרב,
*לעיתים אני עייף אחרי ערבית ויקל עלי על המשך היום לנמנם בשינה במיטה כמה דקות, האם זה נקרא שאני גורם לברכה שאינה צריכה? כי צריך אח"כ לברך ברכות התורה לפני הלימוד שאחר המנוחה.

*ישנו ריחן בצורת בקבוקון עם כמה מקלונים המפיצים ריח, כלומר לוקחים את המקלונים טובלים אותם בתוך הבקבוק ואח"כ הופכים את המקלונים והריח מתפשט…, אזי מי שלא הספיק לעשות זאת בע"ש, האם ניתן לעשות זאת בשבת או שזה ייחשב מוליד ריח במקלונים?

*מה עדיף בברכת הלבנה זריזין ביחיד או לבוש במוצ"ש גם ביחיד?

תשובה:

לנמנם כמה דקות עם הבגדים זה נחשב שינת עראי שאינה מחייבת ברכה נוספת. ראה סי' מז סעי' י,יב ומה שדן בזה בפסקי תשובות שם.

לכאורה זו בהחלט הולדת ריח שאסורה בשבת.

הרי שניהם ביחיד אז מה ההגיון להקדים ולא לומר במוצ"ש?

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לגבי ברכות התורה, התכוותני שאכן אני הולך לישון כמה דקות על המיטה(שזה לכו"ע שנת קבע) אזי האם בכה"ג זה באופן כללי יכול להחשב כברכה שאינה צריכה?

    *לגבי ברכת הלבנה, כתוב שישנה עדיפות לברך במוצ"ש עם בגדי שבת וכו' וכן פשט לשון מרן זה במוצ"ש, אזי האם זה גובר על דין זריזין?

  2. כאשר השינה עם בגדים, צויין בפסקי תשובות שם שזה עדיין שנת עראי. וזה אכן חידוש.
    השאלה לגבי קידוש לבנה היא הרי מחלוקת הפוסקים, הגר"א סובר שזריזין עדיף והלבוש סובר שמוצ"ש עדיף וכן פסק הרמ"א וכך המנהג הרווח, כמו שזה נכון כשאומרים בציבור זה נכון גם ביחיד. אם זריזין היה עדיף גם בציבור היו אומרים באמצע שבוע..

  3. ברכה שאינה צריכה זה אם אכן צריך לברך, לדבריו שם אין צורך לברך. ובכל מקרה אין כאן ברכה שאינה צריכה כי אתה רוצה לישון… יש בזה צורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל