לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך "סמויים"

שאלה:

לפעמים מקובל שיש מתווך שמתווך עבודה לאיש מקצוע ובעקבות כך האיש מקצוע מעלה את המחיר קצת כדי לשלם גם את התיווך בלי להודיע ללקוח שחלק מהכסף הולך למתווך, ויש שאלה האם יש בזה גניבת דעת.
יצא לי לכאור' שיש שני מקרים דומים מאד שאחד מהם יהיה אסור ואחד מותר, וכיון שזה נוגע למעשה אשמח לקבל את חוו"ד הב"ד האם הדברים נכונים.
כי נראה לכאור' שבמקרה שהמתווך הפנה לאיש מקצוע, והאיש מקצוע גובה את הסכום ישירות, זכותו של האיש מקצוע לתמחר יותר יקר בגלל שיש לו גם הוצאות תיווך, וכל עוד שאין "אונאה" במחיר, לא חייב לספר ללקוחות שסיבת המחיר כי יש גם תיווך, כי מאי נפק"מ ללקוחות אם המחיר בגלל שהוא מרוויח לבד, או שיש עוד מישהו שמרוויח עמו.
אבל במקרה שהמתווך גובה ישירות, ואומר ללקוחות שפלוני האיש מקצוע רוצה סכום X ונוקב בסכום יותר יקר [בתיאום עם האיש מקצוע] כי חלק מהסכום נלקח לכיסו. זה גניבת דעת, כי בפועל הם חושבים שהם משלמים רק לאיש מקצוע, ובמציאות הם גם משלמים למתווך.

זה קצת מוזר, כי בסוף בשני המקרים נעשתה ממש אותה פעולה….ולכן אולי שני המקרים מותרים?

תשובה:

שלום וברכה,

בשני המקרים אם מקובל לשלם דמי תיווך מותר להעלות את התשלום כדי לשלם דמי תיווך. ואם לא מקובל לשלם דמי תיווך במקרה כזה אסור להערים ולהוציא דמי תיווך. 

מרן הרב אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"א סימן רה) נשאל לגבי אדם שטרח וקנה קבר עבור אדם מחו"ל, ואותו שליח טרח הרבה בדבר ורוצה דמי תיווך עבור קניית הקבר, ומתבייש לבקש מאותו ידיד מחו"ל תשלום של תיווך, האם יכול לכלול את התשלום של התיווך יחד עם התשלום של הקבר. והשיב מרן זצ"ל שאם מקובל לדרוש תשלום של תיווך בסוג עבודה שכזו, מותר לו לכלול את התשלום של דמי התיווך בתוך הוצאות של קניית הקבר, ואת החלק של דמי התיווך ייקח לעצמו, למרות שלא פירש זאת למשלח. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל לכאור' במקרה הראשון גם אם לא מקובל דמי תיווך שריא. כי מי שקוצץ את המחיר זה הבעל מקצוע, והוא מקבל את הכסף מהלקוח, והוא רשאי לקצות כמה בעי [כל עוד אין גניבת דעת] ואחרי שזה שלו, שוב רשאי לתת אותו למי שיחפוץ…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל