לתרומות לחץ כאן

מצב שבת בתנור / מקרר בשבת

שאלה:

שלום וברכה.
1). במקרר שלי כשאני פותח אותו יש נורה שנדלקת ומהבהבת ומראה שהמקרר פתוח. מה דין המקרר שלי עכשיו בשבת?

2). יש לי תנורים אחד בשר ואחד חלב. אני לא כותב לדבר האם מותר לפתוח בשבת או לא . אלא אני שואל שרשום בהלכה "תנור שבת" שזה אומר חום קבוע וצריך להתסכל מתי לפי הנורה שמראה בתנור מתי יהיה מותר לפתוח או לסגור לפי ההלכה. עד כאן הכל טוב.
התנורים שלי הם חדשים וכמה פעמיים בדקתי האם נדלקת נורה או לא .
ולא נדלקת הנורה. השאלה האם יש תנורים כאלה שאין להם נורה נדלקת ואז למעשה התנור הוא חום קבוע תמידי. דהיינו – החום בתנור לא יורד וכשאני פותח את התנור אני לא גורם להפעיל את התנור להגיע לחום התמידי שלו. או שאין מציאות כזאת בתנורים.

תשובה:

שלום וברכה

1. ברור שלא ניתן להשתמש במקרר הזה כך בשבת, ואפילו אם תצליח לנטרל את הנורה הזו באיזה דרך, אני מניח שזה רק חלק מהבעיה, ובודאי כמו בכל המקררים החדשים יש עשרות חיישנים שמופעלים בכל פתיחה וסגירה כדי לווסת טמרטורה ועוד, ויש לעשות התקן שבת למקרר, תברר במכון הטכנולוגי להלכה או במשמרת השבת, ואגב, יתכן שכבר יש לך מצב שבת מובנה במקרר של אחד משני מכונים אלו, יש לברר אצלם לפי הדגם הקיים.

לגבי שבת זו, האופציה להשתמש במקרר היא באמצעות שעון שבת שקע, כאשר אתה מחבר את המקרר לשעון כזה שמכוון נניח שבשעות הסעודות המקרר כלל לא יפעל, ואז אתה יכול לפתוח ולסגור כרצונך, ונניח אחה"ח עוד חצי שעה לא יפעל שתוכל להוציא משהו, כרצונך ולפי צרכיך, העיקר שכאשר אתה צריך לפתוח הוא מכובה על ידי השעון.

2. יש תנורים שיש בהם מצב שבת, בעצם כמו פלטה שעובדת על חום קבוע שאינו משתנה בפתיחה וסגירה, ניתן להשתמש בזה על מנת להשאיר בפנים אוכל מבושל מערב שבת, אבל אסור להחזיר לשם אוכל בשבת עצמה. 

מקורות:

2. בענין איסור שהייה וחזרה בשבת יש הבדל בין “אש גרופה וקטומה” לאש שאינה גרופה וקטומה”. אש גרופה שלא ניתן לחתות בה ולשנות את דרגת החום שבה, מותר  להשהות עליה מערב שבת אפילו מאכל שאינו מבושל כל צרכו והוא צריך להוסיף ולהתבשל [ויש שמקילים גם באינה גרופה, ראה מחלוקת שו”ע ורמ”א בענין זה בסי’ רנג סעי’ א], כמו כן, אש שאינה גרופה, אסור להחזיר אליה בשבת מאכל בשום אופן. באש גרופה, מותר להחזיר בקיום כמה תנאים [המאכל לא הונח אלא הוא עדיין בידו מאז שהוסר מהאש, ודעתו היתה להחזירו]. בתנור, אף שהוא על חום נמוך המתאים לשהייה, כיון שיש בו כפתור המאפשר שינוי מצב, דינו כאש שאינה גרופה וקטומה, ואילו בפלטה אין אפשרות לשינוי מצב. לכן מאכל מבושל כל צרכו שאתה רוצה להשאיר בתנור בלי להחזירו לשם לאחר הוצאתו – מותר.

בפוסקים דנו בזה בשאלה מענינת מאוד, האם כיסוי הכפתורים של התנור בסלוטייפ וכדומה שלא ניתן יהיה לשנות מצב או עכ”פ תהיה תזכורת, יחשב כטוח בטיט לענין זה [ואג לכן יש בבלעך כיסוי המשתלשל על הכפתורים, ראה בענין זה בס’ ארחות שבת פרק ב סעיפים יח – כא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל