שאלה:
האם פקק שיוצא מן האישה לפני לידה אוסר? ומה הדין אם יצא הפקק והאישה הרגישה ביציאתו קינחה במגבון סינטטי, והיה עליו מראה חום שחור בגודל פחות מכגריס, האם נדון את המראה כראיה בהרגשה אם הצבע טמא? השאלה למעשה כעת.
תשובה:
עצם יציאת הפקק הרירי במידה ואין מראה דמי אוסר, זו לא סיבה לאיסור, ממילא גם אם קינחה אחר כך דינו ככל כתם על כל גדריו. ההרגשה של פקיעת הפקק היא חיצונית ואינה נידונת כראייה בהרגשה.
תודה לכבוד הרב שליט"א על התשובה. רק להבין יותר, האם קינוח על מגבון לעולם נקרא כאינו מקבל טומאה ואם יש עליו מראה יותר מגריס עדיין אינו מטמא? וכן האם פחות מכגריס אך המראה בעייתי האם אינו נידון כראיה בהרגשה?
זאת לא אמרתי, זה נדון חב בין הפוסקים, שהרי דעת הסדרי טהרה שכיון שהקינוח הוא בעצם לקיחת הכתם מהגוף אין בכך את ההיתר של דבר שאינו מקבל טומאה, יש בזה דעות ומנהגים שונים לכאן ולכאן, אני קיבלתי מרבותי להחמיר בזה בכתם שגודלו כגריס, אבל יש מקילים, ראה בחלק הבירורים שבסוף ס' מראה כהן סקירת השיטות בענין זה.
אבל פחות מכגריס קיבלת להקל? כי יש מחמירים שזה נידון כודאי מגופה שמצדדים בזה חלק מהאחרונים שאין בזה קולא של עד כגריס (נראה לי בסימן קפג בפת"ש)?אני שואל למעשה.
נכון מאוד, וזה סוג של פשרה שהתקבלה, שאני די תמה עליה, כי בעצם ממה נפשך, פחות מכגריס להקל זה בסדר, כי זו סברא אחרת שיש שחששו שאין תלייה במאכולת אבל זה התקבל שכיון שהקינוח הוא גם קצת מבחוץ אין בעיה, אבל לסברת הסדרי טהרה הנ"ל מן הדין היה להחמיר לצרף שני כתמים קטנים שיש הפסק ביניהם, לשיעור גריס יחד, כמו בכתם על גופה, ואת זה לא מחמירים, אבל כך מקובל.
למה לא אומרים אין פתיחת קבר בלא דם או שמדובר על פקק הרירית בצוואר?
הפקק הוא ריר, אין לזה קשר עם פתיחה, שם מדובר על משהו נוקשה בעל עובי שיוצא.
אני ראתי פקק רירי וזה נראה כמו חתיכת בשר שיוצא מן הגוף
זה לא בשר זה ריר דמי.
השאר תגובה