לתרומות לחץ כאן

היתר עסקה כשנגנב ללווה הכסף

שאלה:

עשיתי עסקה עם אדם שיש לו עסק פרטי שפרסם בעיתון השקעה עם רווחים גבוהים שמתי אצלו סכום גדול (אמנם בשלבים) ועשינו היתר עסקה אחרי כמה ימים שנתתי לו את הכסף ובאמת בהתחלה קיבלתי רווחים אך לצערינו קרתה אצלו גניבה במקום וכל הסחורה נגנבה הוא תבע את החברות ביטוח והחברת ביטוח עושה לו בעיות כיוון שעל חלק מהסחורה עבד בשחור ויש דיון איתם בבית משפט יום אחד הוא אמר לי משפט שכיוון שעשינו היתר עסקה שכתוב בה שההפסד הוא על שנינו הוא איננו חייב לי כלום רציתי לשאול האם זה נכון וגם אם ידעתי שהוא עובד לפעמים גם בשחור מה זה אומר לגבי הכסף שלי יש לציין שלפני שהשקעתי אצלו אמר לי בעל פה שכל הכסף באחריות וגם ההיתר עסקה לא חלק מהחוזה בנוסף יש לי ציקים שלו על כל הסכום ששמתי אצלו וגם אם בית המשפט יפסוק פשרה ביניהם האם אני צריך להפסיד חלק מהכסף באחוזים לפי מה שישלמו לו חברת הביטוח (סליחה על האריכות)

תשובה:

שלום וברכה,

כדאי שתבינו איך פועל היתר עסקה. היתר עסקה הוא תנאי שחצי הלוואה חצי פיקדון והרווחים הם על חלק הפיקדון. ואם הכסף נאנס לא חייב הלווה לפרוע את הקרן, אבל ההלוואה יהיה חייב הלווה לפרוע גם אם הכסף נאנס. הפוסקים תיקנו עוד תקנה ועוד תקנה כדי להבטיח את הכסף של הלווה, ולכן הוסיפו תנאי בהיתר עסקה שהלווה לא יהיה נאמן לומר הפסד על הקרן אלא אם כן יביא ב' עדים כשרים. וכן לא יהיה נאמן לומר שלא הפסד על הרווחים אלא בשבועה. במקרה שלכם אם אין לו עדים שהייתה גנבה לא יוכל להיפטר בטענה של גנבה. בהיתר עסקה מסוימים [ברית פנחס] יש תנאי נוסף שהמלווה שותף עם הלווה בכל הנכסים שיש לו. ולכן אם הלווה הפסיק את הכסף גם אם יביא ראיה מבוססת עדיין יהיה חייב לשלם את הקרן והרווחים כיון שבעסקים אחרים לא הפסיד והמלווה שותף גם בשאר עסקים. והפטור של הלווה לא יחול עד שיפסיד את כל הנכסים.

לכן במקרה שלכם אם היה היתר עסקה אין אפשרות למלווה להיפטר מחובו. אם היה תנאי בעל פה שההיתר עסקה הוא לא קשור לחוזה יש בעיה של ריבית. ולכן אסור לעשות כזה תנאי, וצריך לבדוק את החוזה שלכם איך נכתב כדי להתיר את האיסור ריבית.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב
    אגב שאלת השואל שתי שאלות :האם בטענת הפסד במצב בו יש מסמכים רשמיים בנקאיים ו או דווחים של בעלי תפקיד רשמיים (בנקאיים או מוסדיים) מהם ניתן לראות בבירור כי הופסדה הקרן,יש די וניתן להסתפק בה?
    וזאת הן מצד מהימנותם של מסמכים רשמיים בנקאיים מחד בימנו מחד ומאידך קושי גדול למצא עד שראה הפסד ברגע התרחשותו
    2 האם בטענת הפסד קרן המדובר על כל הפסד או רק הפסד מלא של כל הקרן.
    נפקמ' למצב בו ההפסד קטן והלווה סבור שיוכל להמשיך לעמוד בתנאי ההסכם. כלומר האם זו חובת הלווה לידע על הפסד כדי שלמלווה ניתן שיקול דעת אם להמשיך מחשש שללווה שיקול דעת מוטה?
    שאז יוכל לטעון להונאה במידה ולא יודע.
    או שאין זאת חובת הלווה לידע ושיקול הדעת הוא בלעדי שלו מתי לטעון טענת הפסד.

  2. מסמכים שמוכיחים על גנבה לא תמיד פוטר את המקבל מעות, שהנותן יכול לטעון שמא הוא פשע בשמירת המעות ולכן אירע הגנבה. כמו כן יש התחייבות לנאמנות של עדים בלבד, כדי להגן על הקרן.
    כל הפסד של קרן מחלק הפיקדון הוא הפסד של בעל הבית, והמקבל לא חייב להודיע על ההפסד ויתחייב לשלם עבור הקרן עם אחוזי רווח. ואם ירצה להיפטר מהפסד הקרן שיביא עדים ויפטר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל