לתרומות לחץ כאן

דילוג בפסוקי דזמרה כדי להתחיל שמונה עשרה עם הציבור

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול 2 שאלות:
1. שאלה שאבא שלי שיחיה ביקש לשאול: אבא שלי בן 92 ה' יאריך ימיו מתפלל יום יום בנץ. הוא מגיע לבית הכנסת ראשון וסוגר אחרון. הוא מגיע בסביבות זמן תפילין שזה כשעה לפני הנץ ומיד מתחיל להתפלל. עקב גילו המופלג הוא מתפלל מאד מאד לאט וכך יוצא שכשהקהל ב"ברכו" הוא עדיין הרבה קודם לכן וכשהחזן מתחיל שמונה עשרה אבא שלי רק ב"אמת ויציב". הגבאי פנה אלי ואמר לי שמאד חבל שככה הוא לא מתפלל בציבור בעצם. להקדים עוד יותר לבית כנסת לא שייך, ולכן הוא שואל מה עדיף על מה: האם לדלג על פסוקי דזימרה ולהשלימם לאחר התפילה ולהתפלל רק ברוך שאמר, אשרי, ומוידבר דוד או אפילו רק מישתבח ואז הוא יהיה אם כל הציבור לתחילת 18 או לא לדלג ולהתפלל לפי הסדר ואז יתחיל 18 הרבה אחרי הציבור. הוא מדגיש שהחזן תמיד מחכה לו בסיום התפילה כך שקדושה הוא אומר עם כל המתפללים. פשוט אי אפשר לחכות לו בתחילת 18 כי יש זמן נץ.
2. השאלה השניה נוגעת להפרשת חלה. אני מפרישה חלה מבצק שאני קונה שטרם הופרשה ממנו חלה וכל שבוע מוסרת את הבצק בשלמותו למשפחה אחרת. למרות שאני עושה זאת כבר שנים הבנתי רק השבוע בעקבות דברי התורה ששלחתם שהמשפחה שמקבלת את הבצק צריכה למנות אותי כשליחה שלהם להפרשת חלה. השאלה: האם אם המשפחה שאיתה יש לי קשר והיא זו שמקבלת ממני את הבצק יכולה למנות אותי כשליחה או שאני חייבת לפנות תמיד לאבי המשפחה שכלל לא בעסק? כמו כן: יש לי מס' משפחות קבועות שמקבלות ממני את הבצק: האם כל פעם הם צריכים למנות אותי כשליחה או מספיק פעם אחת והיא כבר לכל הפעמים.

תודה רבה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. כדאי לדלג מעט בפסוקי דזמרה כדי להתחיל עם הציבור שמונה עשרה, וכך גם מרויח נץ, ואחר כך ישלים.

2. לא הבנתי למה צריך למנות אותך שליחה, ככל שהבצק כרגע הוא שלך, שליחות צריך לקבל אם את קונה עבורם בצק ולא זוכה בבצק לעצמך, אבל אם את קונה לעצמך ואחר כך נותנת להם מתנה אז מה בעצם הבעיה? אולי תשלחי לי לאיזה מאמר כוונתך ואעיין ואבין יותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל