לתרומות לחץ כאן

נתקל בכלי ונשבר מי חייב?

שאלה:

שלום הרב,

1.ראובן שהניח כלי ברה"ר ובא שמעון ונתקל בו ושברו, ובא לוי וניזוק מהשברים, על מי מוטלת חובת התשלום לנזקי לוי? האם יש בו יצירת היזק חדש ולכן שמעון התחייב?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אם ראובן הניח כלי ברה"ר במקום שלא אמורים להניח כלי ושמעון נתקל ושבר את הכלי, פטור שמעון על נזקי הכלי כיון שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים, וראובן אחראי על נזקי השברים ואם לוי ניזוק מהשברים חייב ראובן על נזקי לוי. אולם אם ראובן הניח את הכלי במקום שיש לו רשות להניח את הכלי, אם נתקל שמעון בכלי חייב שמעון נזק הכלי. ושמעון אחראי על נזקי השברים, ואם לוי ניזוק מהשברים חייב שמעון על נזקי לוי.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן תיב מבואר שאם הניח כד במקום שאסור לו להניח פטור שמעון על נזקי הכד וראובן חייב על נזקי שמעון. ומכאן יש להוכיח שגם אם לוי ניזוק יהיה חייב ראובן על נזקיו. ובסעיף ב' מבואר שאם הניח את הכד במקום שיש לו רשות להניח כגון כד לפני בית הבד, חייב שמעון על נזק הכלי ואם הוזק שמעון פטור ראובן. ומכאן נראה להוכיח שאם לוי הוזק חייב שמעון כיון שהוא פשע בשבירת הכלי.

וכמו כן מצאנו בבור המתגלגל (גמ' ב"ק ו, א) שאם בדרך הליכתו בעט באבן חייב מי שהניח את האבן על נזקי הבור, ומכאן יש ללמוד לאדם שבעט בכלי דרך הליכתו והכלי נשבר חייב המניח את הכלי כדין בורו שהתגלגל למקום אחר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל