שאלה:
שלום וברכה,
לאחרונה התחזקתי בנושא טבילת עזרא ותוספת קדושה מידי יום. בל"נ.
רציתי לדעת האם ישנם הגבלות מסוימות לגבי טבילה בשב"ק? כגון ניגוב הגוף ועוד?
אשמח לדעת האם ישנם הבדלים בין טבילה בימי החול לבין טבילה בשבת.
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
לגבי טבילת עזרא [טבילת גברים] בשבת, דעת הגר"א שלא לטבול בשבת, משום שנראה כמתקן ויש גם חשש סחיטה, אולם העיקר להלכה שטובלים בשבת טבילת עזרא, אבל יש להזהר מאוד מסחיטה, ולכן בכל מקום קיבוץ שיער כמו הראש והזקן רק מניחים את המגבת על הראש בעדינות ונותנים למים להספג בה ולא מנגבים בחוזק [אף שזה הולך לאיבוד במגבת]. לכתחילה כדאי מאוד לטבול במקווה פושר ולא חם, ויתכן שכאשר יש רק מקוה חם, עדיף לדחות את הטבילה ליום ראשון בבוקר לפני הטבילה, אף שהמיקל בכך יש לו על מה לסמוך – שיטת הקרבן נתנאל שלא אסרו רחיצה בחם בשבת אלא ברחיצת נקיון ולא בטבילה במקוה. טבילה לתוספת טהרה בלבד כאשר זו לא טבילת עזרא, לדעת פוסקים רבים יש להמנע ממנה אפילו במים קרים, אף שהחסידים נהגו להקל בזה.
מקורות:
ראה כאן מאמר נרחב ומפורט בענין זה.
נראה לי שלמעשה תלוי לאיזה חוג משתייך השואל אם הוא משתייך לדרך החסידות שזה המשך דרכו של הבעש"ט פשוט שהוא יכול לילך לטבול בשבת גם במים חמים וכמנהג החסידים בכל השנים..
אבל אם אינו משתייך לחסידות שם מתחיל הנידון ההלכתי שלכאורה גם למגן אברהם עצמו לא כ"כ פשוט שאפשר לטבול לקריו בשבת אפילו במים קרים..
ואם הוא מעדות המזרח לכאורה הוא יכול לטבול בשבת לכתחילה במים קרים כפשטות לשון השו"ע שאדם יכול לטבול מטומאתו בשבת ורק בחמין אולי יהא אסור
לא נראה שהוא משתייך לקהילה חסידית כרגע, וכל השאר אכן נכון ומבואר.
יש לידע ששיטת האבני נזר וכן כמדומה של הדברי יציב להקל בטבילת עזרא במים חמים בשבת אם אינני טועה.
רבים מקהילות החסידים הקלו בזה בדיעבד מחמת דברי הקרבן נתנאל הידועים.
רק תיקון טעות רבים מקהילות החסידים הקילו בזה לכתחילה
לא רציתי לכתוב זאת, כי אינני מבין זאת.
השאר תגובה