לתרומות לחץ כאן

שבר מכשיר מכיון שהטעו אותו לחשוב שזה שלו

שאלה:

שאלה ממנהל במוסד חינוכי לגבי שני תלמידים

התלמיד ד. שכר פלאפון לא כשר ולא מוגן מהתלמיד ש. לימי בין הזמנים. ד. אמר לש. שזה באחריותו.

אבא של ד. גילה אצלו את המכשיר, ושאל אותו של מי זה. ד. השיב שזה שלו. האבא כעס ושבר את המכשיר.

אז גילה ד. לאביו שבעצם המכשיר הוא של ש.

אביו של ד. אמר לש. שאם היה יודע שהמכשיר שלו, הוא לא היה שובר את זה.

כעת השאלה היא, האם צריך אביו של ד. לשלם על המשכיר לתלמיד ש. או אולי התלמיד ד. צריך לשלם את זה.

ש. הודה בפניי שאת הכסף לרכישת המכשיר הוא השיג בדרך לא ישרה, אך הוא מתכוון להחזיר את הכסף לבעליו, בכסף שיקבל עבור המשכיר שאבא של ד. שבר.

התלמידים התחייבו בפניי לקבל כל מה שהרב יפסוק.

תשובה:

שלום וברכה,

האבא ששבר אינו חייב לשלם על המכשיר כיון שהטעו אותו ובנו אמר לו שייך לו, ויש לו זכות לשבור את המכשיר של בנו כדי לחנכו בדרך הישרה. ד. חייב לשלם לש. על המשכיר.

בהצלחה.

נ.ב. הצדדים אמרו שמקבלים את דברי הרבנים בפסיקה של דיני ממונות מראה שהם חפצים לשמוע דעת תורה. ולכן יש להסביר להם שהחזקת מכשיר טמא הוא חמור שבעתיים מדיני ממונות, וכמו שמבואר במשנה בפרק חלק שאלו שאין להם חלק לעולם הבא שקוראים בספרים החיצונים וביאר הרע"ב שקוראים שירי עגבים ודברי חשק. ובגמרא נדה דף יג עמוד ב: אמר רבי אמי: כל המביא עצמו לידי הרהור אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא. וברור שהמחזיק מכישירם אלו לא נמלט מהאיסורים הנ"ל, ועל כן יש לברוח מכל המכשירים האלו שנאסרו על ידי כל גדולי ישראל, ודבר זה הוא הניסיון של הדור שלנו ואשרי העומד לעמוד בניסיון של דורינו. 

מקורות:

אבא של ד. פטור מתשלומי הנזק, כיון שמוטל על האבא להרחיק את בנו מדברים אסורים וזכותו לשבור לו את המכשיר. העובדה שהבן הטעה את האבא ואמר לו שהמכשיר שייך לו לא מחייב את האבא אלא מחייב את הבן, וכמו שמצאנו בגמרא ב"ק עט גבי אדם שהראה לבעל חובו שייקח את הבהמה כפירעון החוב והבהמה לא שייכת לאותו אדם, שמתחייב אותו אדם ונעשה גנב במשיכת הבע"ח. וכמו כן שהטעו את האבא ואמר לו שהוא שייך לו ויש לאבא זכות לשבור, החיוב נופל על הבן – ד. שהטעה את האב. והבן ד. שאמר שהמכשיר שלו חייב לשלם עבור המכשיר ששבר האב כיון שהוא הטעה את האב. ובנוסף, שיש לו חיובי שמירה והאמירה שלו היא פשיעה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל