לתרומות לחץ כאן

הצמדת מנחה וערבית – לפני ואחרי פלג המנחה

שאלה:

בוקר טוב כבוד הרב,

שמתי לב שלוגיסטית נוח לי יותר להתפלל בפלג, מנחה קודם הפלג וערבית לאחר הפלג ואז לחזור על ק"ש ערבית בצאת הכוכבים.

האם ניתן לנהוג כך באופן קבוע?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

בני ספרד נהגו להקל בכך לכתחילה, אבל בני אשכנז נהגו להחמיר בזה כשאין צורך של ממש, שמי שאינו רגיל תמיד להתפלל מנחה לפני פלג המנחה לא יעשה זאת לכתחילה [ואני מניח שגם אתה לא מתכוון בקביעות אלא תלוי חורף קיץ ולפי הצורך וכו'], והטעם הוא כך: יש מחלוקת תנאים בברכות מתי זמן מנחה וערבית, רבי יהודה אומר שמנחה עד פלג המנחה וערבית לאחר פלג המנחה, וחכמים אומרים שמנחה עד הלילה, וערבית מצאת הכוכבים. ואמרו בגמרא שניתן לעשות או כרבי יהודה או כחכמים ואין בזה הכרעה. ומכל מקום כתבו הפוסקים שלא יעשה אדם דבר שסותר מיניה וביה, להתפלל מנחה כמו חכמים אחרי פלג, וערבית לפני השקיעה, שאז יוצא שהוא מתפלל מנחה כמו חכמים וערבית כמו רבי יהודה. למנהג בני ספרד העיקר להקפיד שלא לעשות סתירה מיניה וביה באותו יום, אבל בני אשכנז הקפידו גם בימים נפרדים, שלא יום אחד יעשה כרבי יהודה ובשני כחכמים.

אמנם, באירופה נהגו כל האשכנזים להקל בזה כי קשה היה מאוד לאסוף אנשים למנין בצאת הכוכבים שזה יכול להיות ב23:00 בלילה… אבל כאן בארץ שבנקל ניתן להחמיר, לא כדאי להקל. אבל אם אתה מרגיש שמלחיץ אותך לבוא פעמיים או שהשעה לא נוחה לך ואתה מתכוון לנהוג כך כל הקיץ, זה אפשרי.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה הרב,

    זאת אומרת שכרגע עד שעון החורף אני צריך לתפלל לפני פלג מנחה/ אחרי ערבית קבוע כי אלו רוב תפילותיי?
    אך ובמידה ומזדמן לי מניין בשעת מנחה בזמנה (קטנה/ גדולה) איך עליי לנהוג?

    תודה

  2. אני הייתי עושה כמו כל היהודים, מתפלל מנחה לפני השקיעה נשאר קצת בבית הכנסת מעיין בחומש או משנה, ובצאת הכוכבים ערבית, אבל כמובן רק אם זה אפשרי לך, אם לא, תעשה מה שאפשרי לך.

  3. תודה הרב,

    שאלה נוספת (אני ממש מרגיש שאני "חופר", אני שואל שאלות "ילדותיות" לפעמים):

    בבקשות האישיות בתפילה, כשאני מתפלל יחיד ויש לי זמן להאריך מה עדיף לבקש בשפתי (ניסחתי פתק בקשות עבורי ועבור אמי) או לקרוא את התפילות של החיד"א לפרנסה ולזיווג הגון?

    תודה הרב

  4. עדיף בשפתך ולגוון בזה, אחרת גם את זה מתחילים לומר בלי הרבה כוונה… את תפילת החיד"א אתה יכול לומר סתם כך באמצע היום כשאתה מרגיש צורך.
    אגב שאלותיך מאוד חשובות ולא ילדותיות חלילה.

  5. שוב תודה רבה לך הרב ולכל צוות רבני האתר ולחברים המבקרים פה.

    אכתוב מעט ברגשנות..

    אני ממש ממש שמח שיש אותכם לפנות אליכם בכל נושא של אמונה והלכה ולקבל חיזוקים והכוונה.

    אולי אם הייתי מכיר את האתר ואתכם לפני זמן רב יותר הייתי מתחיל את המסלולי בחזרה בתשובה ובהתחזקות עוד לפני כן, אך יתכן והקב"ה הכין אותי דווקא לנקודת זמן זו שהיא הכי נכונה עבורי כנראה, לאחר ללא מעט ניסויים של התחזקות, טעיות ותהיות שקדמו לזמן זה.1

    שוב תודה רבה לך ולכם. תבורכו בכל טוב. בזכותכם אני לא מתבייש היום לבקר בבית הכנסת ולהתפלל במניין – לפני כן הייתי מלא בבושה משום שהייתי חסר, אפילו לקרוא קדיש בקול על סבי.

  6. מרגש לקרוא את תגובתו המעריכה ומלאת אהבת ישראל!!

    שתי הארות:
    1. כיום גם בני ספרד מקפידים לכתחילה שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים אלא בשעת דחק גדול (לדוגמה בזמן שהיו אזעקות ומצב בטחוני לא פשוט לפני כשלושה שבועות, אצלנו בהרצליה היו לא מעט אזעקות וכדי לא להשאיר את האשה והילדים בבית לבדם זמן רב, הקלנו בחלק מהמקומות להתפלל ערבית בזמן שקיעה ולא חיכינו לצאה"כ אבל סתם כך לצורך נוחות לא עושים זאת, אנו לא בימים של פעם שהיה קשה לכנס את כולם לערבית במנין, ואם אנשים היום יוצאים לאכול גלידות בשעות הלילה, ודאי שאין סיבה שלא יתקבצו לערבית לאחר צאת הכוכבים.
    2. אין צורך לעיין בחומש או במשנה, אצלנו לפחות בכל המניינים של בני ספרד, לא קיים מצב בו אין מישהו שדורש בדברי תורה בין מנחה לערבית, ויוצא שיש כרבע שעה דברי תורה קבוע בין מנחה לערבית, ואני בתחילת דרכי בתשובה לפני שנים, הייתי שותה בשקיקה את דברי התורה האלה ורבע שעה ועוד רבע שעה מצטרף לחשבון גדול – בשבוע לפחות כשעה ורבע דברי תורה רק בין מנחה לערבית ובשנה זה כ-65 שעות של לימוד תורה!!!!
    לא פלא שאדם שנוכח במניינים שכאלה ומקשיב לדברי התורה, נשאב לעולם שכולו הלכה ותורה ואהבת השם

  7. 1. אני שמח לשמוע על מנהגכם החשוב שיש לאמצו בכל לב, אבל יש קהילות רבות של ספרדים שלאחר השקיעה ודאי מתפללים ערבית ולא ממתינים לצאת הכוכבים, לפחות בקיץ, כדאי להכנס פעם למוסיוף בירושלים לראות בחדר אחד ערבית ובשני מנחה… ועכ"פ השואל אשכנזי.
    2. מרגש ויפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל