לתרומות לחץ כאן

בירך שהכל על מאכל שברכתו מזונות

שאלה:

שלום , רציתי בבקשה לדעת , כאשר אני מברך על חטיף המכיל גם שוקולד וגם וופל בטעות "שהכל", האם החטיף נפטר בדיעבד או שאני צריך לברך את ברכתו הנכונה -מזונות? אם ראוי לברך את ברכתו הנכונה, אך על דבר מזונות אחר אנא העירו לי על כך, בנוסף , כאשר ברכתי באופן שגוי שהכל על החטיף האם פטרתי בדיעבד גם משקה למשל שברכתו שהכל ? כלומר אני יכול לשתות כעת מים ללא ברכה?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אתה מברך שהכל על דבר שברכתו מזונות, אם אתה אוכל אותו לבדו יצאת ידי חובה. 

אבל אם אתה מתכוון לאכול שני מאכלים, אחד ברכתו שהכל והשני מזונות, כיון שמדובר במאכלים שיש להם ברכה שונה, גם אם תכוון בפירוש שברכת המזונות תפטור גם את המאכל שברכתו שהכל, כמו השוקולד הזה, נחלקו הדעות אם זה יועיל [כיון שכבר היה לברכה על מה לחול, על המאכל שאכן כך היא ברכתו, או במקרה שלך על השתייה] ובודאי אין לעשות כך בכל מקרה. רק אם יש לך רק מאכל שהוא שהכל ובירכת עליו מזונות יצאת ידי חובה לכל הדעות [למעט מים ומלח שאינם זנים את הגוף]. 

מקורות:

ראה שו"ע סי' רו סעיף ב ובמשנה ברורה שם שהביא כל השיטות בענין זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה לא זכיתי להבין מתשובת הרב האם אחרי הברכה השגויה של "שהכל"על החטיף (במקום מזונות) ניתן לשתות מים ללא ברכה כי הברכה השגויה פטרה את המים בדיעבד.

  2. אם היתה כוונתך על המים ניתן לשתותם זה ודאי, השאלה אם אתה יכול לאכול את החטיף, כי היה לברכ על מה לחול – על המים – ובזה הבאתי מחלוקת ועדיף לפטור על משהו אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל