לתרומות לחץ כאן

שיעור עיכול בשתייה / עד מתי אפשר לומר אשר יצר? / נגיעה במקמות מכוסים

שלום כבוד הרב יש לי כמה שאלות לגבי כמה נושאים
1.ראיתי שעל פי הזהר אדם שמברך עם ידיים מזוהמות כאילו מעלה עליו הכתוב שמתחייב בנפשו או משהוא בסגנון כזה,בכל מקרה אומרים שאם נגעתה באיזור מכוסה או שחפפתה שיער אז זה נחשב כאילו הידיים מזוהמות
אז השאלה היא אם אני הולך בדרך כלל עם מכנס קצר ונוגע בברך או כשאני מניח תפילין כשאני נוגע בבית שחי או בכל מקרה בכל איזור "לא מכוסה"
האם זה נחשב כאילו הידיים מזוהמות?
כי יש מצב כי בטעות שאני נוגע בברך אני מפחד שזה תופס כאילו
ונגיד אם אני רגיל לסדר את הרצועות של התפילין של ראש במכנס ולפעמים יוצא שאני נוגע בבטן בטעות וממש בקטנה עם האצבע זה טופס?

2.כל כמה זמן מותר לברך על משהוא
נגיד ואני בירכתי שהכל על מים תוך כמה זמן מותר לי לברך שוב עליהם?
איזה חבר אחד אמר לי שכל 72 דקות וממקום אחר שמעתי שצריך חצי שעה
3.ועוד משהוא תוך כמה זמן אני צריך לחכות כדי שזה לא יחשב ברכה לבטלה כשאני מברך על משהוא פעם שנייה
4.ועוד משהוא תוך כמה זמן מותר לברך אשר יצר מאז הרגע שהלכתי לשירותים?
כי יש זמנים שאני מתקלח ויכול לעבור חצי שעה ואני לא סגור אם מותר לברך או שאסור

תשובה:

שלום רב

1. אינני מכיר את הזוהר הזה, אולם ברור שידים מזוהמות פסולות לברכה, ואדם שנגע במקומות המכוסים כמו אלו שהזכרת, ביד מעל המרפק, ברגל או בשאר מקומות מכוסים, צריך ליטול ידיו קודם שיברך, ובשעת הדחק לפחות יקנח ידיו במפית וכדומה. בעיקר יש להזהר בזה בהנחת תפילין שקדושתם רבה מאוד.

2 3. בנושא הזה יש להבדיל בין ברכה ראשונה לאחרונה, לגבי ברכה ראשונה, הכרעת הפוסקים שכל זמן שלא הסחת דעתך והיתה כוונתך לשתות עוד אין צורך לברך פעם נוספת, אלא שלגבי ברכה אחרונה השיעור שאפשר לברך הוא עד שיעבור שיעור עיכול. שיעור עיכול באכילה הוא 72 דק אולם בשתייה הוא מועט הרבה יותר, כחצי שעה. ולכן לא מומלץ להמתין הרבה זמן עם הברכה אחרונה בלי לשתות עוד, כי אף שלא תזדקק לברך ברכה ראשונה על מה שאתה שותה אחר כך, הפסדת את הברכה אחרונה על מה ששתית בתחילה. וראה עוד בהרחבה מה שכתבנו כאן.

4. לגבי ברכת אשר יצר, יש שהורו שהזמן הוא חצי שעה, ראה כף החיים סי' ז בשם החסד לאברהם והברכי יוסף, ואילו הכרעת המשנה ברורה שם ס"ק א שכל זמן שאינו זקוק ללכת פעם נוספת ניתן עוד לברך, שכן יש עדיין הנאה מאותה יציאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל