לתרומות לחץ כאן

מעמדו של ראש כולל

שאלה:

ראיתי בתשובות שלכם לעניין היחסים שבין ראשי כולל לאברך שהוא בגדר עובד ומעביד. יש לי שאלה כללית, שאני נתקל בה בכל מיני אופנים. אנקוט כאן מקרה שממנו אפשר להשליך לעוד הרבה מקרים. אני נמצא בכולל שלומדים למשך שעה אחר נץ החמה. שאלתי את ראש הכולל מה הדין במקרה שבאותו יום קמתי מאוחר, האם אפשר להשלים את השעה אח"כ, וענה לי 'כן העיקר שילמדו, רק לא לפרסם, שלא יגרום רפיון'.
יום אחד שהפסדתי את הנץ השלמתי את השעה רק בבית מדרש אחר (סברתי היתה, בין כה וכה הכולל כעת לא נמצא, ולהגיע לשם היה לוקח 20 דקות, וזה התורם נ"ל שאין לו עניין דוקא בבית מדרש זה, שהוא תורם חיצוני שמעוניין שילמדו לע"נ אביו ז"ל) שאלתי היא כללית, האם כל דבר כעין זה אני צריך לשאול את ראש הכולל (שלא יהיה ספק מעביר על דעת בעל הבית, היינו שהייתי צריך לשואלו שוב האם גם אפשר בבית מדרש אחר) או שבדבר המסתבר אין לשאול את בעל הבית, אשמח שהרבנים ישפכו לי אור על נושא זה?

תשובה:

שלום וברכה,

לראש כולל יש לו גזברות על כספי הכולל ובידו להחליט את הכללים. אם עוברים על הכללים הרי זה מעביר על דעת בעל הבית. ויש פעמים שגם יש איסור גזל. אם הראש כולל הסכים לך לחרוג מהכללים במקרים מסוימים, אין כאן את הכללים הקיימים ובמקרה כזה אפשר לדון ולחשוב לבד האם יש צורך לבוא וללמוד בבית כנסת של הכולל או לא, אם אין בקשה מהתורם ואין תועלת מיוחדת שילמדו בשאר שעות היום דווקא בבית כנסת, אין צורך לבקש רשות כיון שהסבירות שאין עיכוב בדבר אין צורך לבקש רשות. אבל אם יש כללים ברורים בכולל לא ניתן לעקוף על הכללים מסברות וטענות שונות, ורק במקרה כאלו שאתה לומד מחוץ לשמן ולא לפי הכללים [באישור הרו"כ] לכן מותר לך ללמוד לפי הסבירות שלך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל